Rechter: doorlinken naar uitgelekte foto’s Britt geen inbreuk auteursrecht

Britt Dekker bij de presentatie van het Playboy-nummer met haar naaktreportage. Foto ANP / KIPPA / Ade Johnson

Het Gerechtshof van Amsterdam heeft Geenstijl gelijk gegeven in de zaak rondom de uitgelekte blootfoto’s van Britt Dekker in Playboy. Volgens de rechter is er geen sprake van inbreuk op het auteursrecht. Daarmee is een eerder vonnis deels teruggedraaid. Geenstijl moet wel een schadevergoeding betalen.

Sanoma, de uitgever van Playboy had de rechtszaak tegen Geenstijl aangespannen nadat het blog doorlinkte naar een site waar de foto’s van Dekker voor publicatie in het blad al te zien waren. De foto’s werden gehost bij FileFactory en Imageshack.

Linken blijft onrechtmatig

Volgens de rechter is het linken naar illegaal geüploade blootfoto’s geen openbaarmaking aan het publiek, waardoor er ook geen sprake is van een inbreuk op het auteursrecht. Daardoor zou Geenstijl niet in de fout zijn gegaan. Wel is het linken naar illegale blootfoto’s onrechtmatig.

Eerder nog oordeelde de rechter dat Geenstijl wel degelijk inbreuk maakte op het auteursrecht door de links te plaatsen. De locatie van de foto’s was namelijk vóór plaatsing van de link op Geenstijl niet bekend. De rechter oordeelde toen:

“Niet de plaatsing in een voor het publiek onvindbare file binnen de website Filefactory.com, maar de plaatsing van de hyperlink op Geenstijl.nl heeft er dan ook voor gezorgd dat het publiek vanaf 27 oktober 2011 kennis kon nemen van de fotoreportage voordat deze zou worden gepubliceerd in het decembernummer 2011 van Playboy [...] In het afleggen van journalistieke verantwoording voor de juistheid van het bericht is, anders dan GeenStijl beoogt aan te voeren, geen rechtvaardiging te vinden voor openbaarmaking van de gehele reportage.”

Volgens het vandaag uitgesproken vonnis is er echter geen sprake van openbaarmaking aan het publiek. Geenstijl moet wel een schadevergoeding betalen aan Sanoma wegens het onrechtmatig plaatsen van de links. Ook voor een uitsnede van de fotoreportage moet het blog betalen. Eerder had deze site gemeld dat dat niet het geval was.