Het lukt prima, dat samenwerken

Cystine Carreon zingt ‘Anak’ van Freddie Aguilar.

Hartverwarmend. Dat was het sleutelwoord tijdens de Nationale Actie Filipijnen, een gezamenlijke uitzending van de publieke omroep, SBS en RTL. Paul Witteman, Jeroen Pauw, Bridget Maasland en Humberto Tan presenteerden de afsluiting van een dag lang geld inzamelen op radio en tv.

Ik zie een mogelijkheid om aan de opbrengst van 18,5 miljoen een flink bedrag toe te voegen. Breng zo snel mogelijk het lied Anak uit, gezongen door Cystine Carreon met begeleiding door het Metropole Orkest. Maak van dat lied het symbool van de Nederlandse betrokkenheid bij de tyfoonslachtoffers en stort alle opbrengsten op giro 555.

Carreon, geboren op de Filippijnen, werd bekend als au pair Tippi Wan uit Gooische Vrouwen, maar zingt vooral in musicals. Anak (‘Kind’) was in 1980 een wereldwijde hit van de Filippijnse zanger Freddie Aguilar. De tekst heeft weinig met de tyfoon te maken; Aguilar gebruikt het perspectief van een moeder om zijn liefde te betuigen aan zijn ouders, die ondanks zijn ontsporingen altijd van hem zijn blijven houden. Carreon zong het al eerder, maar nu werkte het lied perfect. De alerte regie bracht tijdens het optreden steeds Filippijns publiek in beeld, vooral oudere dames die dat mysterieuze Tagalog zichtbaar meezongen. Ontroerend. Of, zoals Bridget Maasland het zou noemen: hartverwarmend.

Nog een tip: geef NOS-nieuwslezer Herman van der Zandt een eigen programma. Of in ieder geval een grotere rol dan aangever bij live-uitzendingen. Als uitslagenmelder op verkiezingsavond kreeg hij vorig jaar al de bijnaam Herman de Schermman. Gisteren was hij vanaf 6.00 uur ’s ochtends in de weer, en oogde om 24.00 uur nog fris. Maar de NOS lijkt zijn talent als droogkomiek niet op waarde te schatten. Matthijs van Nieuwkerk zag het meteen, toen Herman een flitsende aankondiging deed in de zeer geslaagde ‘Koop een halve minuut zendtijd voor de Filippijnen-uitzending’ van De Wereld Draait Door. „Ik kan zo ziek worden. Hij kan er zo in”, aldus een verraste Van Nieuwkerk. Of om met twitteraar alieblabla te spreken: „Die Herman is vet grappig!”

Met optredens, tafelgesprekken, BN’ers achter de telefoon, een korte reportage uit Tacloban en uitstapjes naar het SBS-Showcafé in Amsterdam – waar 2,50 extra op elk biertje naar de actie ging – bood de uitzending een mooie mix van licht en zwaar.

Het Instituut voor Beeld en Geluid is een ideale locatie voor actie-tv, met een heuse beltribune als zenuwcentrum. De samenwerking tussen de presentatoren oogde vanzelfsprekend. Na de aankondiging van een gezamenlijk platform voor online video, afgelopen vrijdag, bleken publieken en commerciëlen opnieuw goed samen te kunnen werken. Dat bespaart vast veel geld. Wellicht heeft de NPO een radicale oplossing voor de bezuinigingen in voorbereiding, een oplossing die verder gaat dan een paar omroepfusies.

Chef media Mark Duursma vervangt deze week tv-recensent Hans Beerekamp.