‘Veel speelgoedaanbiedingen op internet zijn nep’

De Sint kwam zaterdag aan in Groningen. Foto ANP / Remko de Waal

Veel internetaanbiedingen voor speelgoed zijn nep. De ‘actieprijs’ van tal van producten bij webwinkels als bol.com, Intertoys en Blokker is in veel gevallen niet lager dan in de zomer. Soms zijn aanbiedingen zelfs duurder, constateert de Consumentenbond. De publicatie van het onderzoek van de bond naar de prijzen van populair speelgoed komt twee dagen na de intocht van Sinterklaas.

Een aanbieding voor een legotrein bij Intertoys – van 124,99 voor 114,99 euro – in november bleek bijvoorbeeld vooral een prijsverhoging. Dezelfde trein kostte bij dezelfde winkel in juli dit jaar 99,99 euro. Ook een actie van Wehkamp voor een legohelikoptertje blijkt misleidend. Het speelgoed kostte deze zomer 17,99 euro, maar werd ‘afgeprijsd’ van 29,99 voor 22,99 euro.

Stoute winkels krijgen de roe

De Consumentenbond bekeek ook de speelgoedboeken van Bart Smit en Blokker. Van de tien onderzochte aanbiedingen bleken er bij Bart Smit zeven, en bij Blokker acht onterecht.

Omdat de bond vindt dat consumenten worden bedonderd, stuurt deze stoute bedrijven een surprise toe met daarin de roe en een sinterklaasgedicht. Kijk hier voor een overzicht van misleidende prijzen. De V&D bleek geen misleidende aanbiedingen te hebben, en krijgt dan ook een lovend sinterklaasgedicht toegestuurd.