Smeergeld en een amourette

Het proces tegen acht verdachten van de krant News of the World wegens het hacken van mobiele telefoons is al weken bezig. Welke feiten kwamen er naar boven?

De rechtszaak tegen Rebekah Brooks, Andy Coulson en zes anderen medewerkers van de opgeheven Britse boulevardkrant News of the World gaat week vier in. Tot nu toe heeft openbaar aanklager Andrew Edis uiteengezet hoe de verdachten volgens hem de wet hebben overtreden door voicemails te hacken, ambtenaren om te kopen, en politie en justitie te misleiden. Wat leerde de jury tot nu toe over de praktijken van News of the World?

1Vier bekennen schuld. Drie van de acht hebben schuld bekend aan het afluisteren van voicemails: Greg Miskiw, Neville Thurlbeck en James Weatherup, allen oud-nieuwschef. De detective die namens de krant het hacken uitvoerde, Glenn Mulcaire, heeft ook schuld bekend. Hij werd eerder al veroordeeld wegens het afluisteren van de telefoon van naaste medewerkers van prins William. „Meneer Mulcaire was heel bedreven in het krijgen van de codes van de telefoons van mensen, waardoor hij in hun voicemailbox kon”, zei aanklager Edis. Mulcaire kreeg jaarlijks 100.000 pond (118.000 euro) van de krant.

2Politie wist van afluisteren. News of the World (NotW) waarschuwde in 2002 de politie dat er een nieuw bericht was binnengekomen op de voicemail van Milly Dowler, de tiener die vermist was en later vermoord bleek te zijn. Stuart Kuttner, oud-hoofdredacteur belast met speciale projecten, vertelt de politie dat de krant toegang heeft tot Milly’s telefoon, en dringt er bij hen op aan het nieuwe bericht te onderzoeken. NotW citeert in een artikel letterlijk uit de voicemails. De politie onderneemt geen stappen tegen de krant, tot The Guardian in 2011 onthulde dat NotW telefoons afluistert,

3Brooks deed het met Coulson. Rebekah Brooks en Andy Coulson hadden zes jaar lang een affaire, die begon toen zij hoofdredacteur was en hij haar plaatsvervanger. Dat toont volgens aanklager Edis aan dat ze geheimen met elkaar delen, mogelijk ook over de vermeende misdrijven. Tijdens de Milly Dowler-zaak is Brooks met vakantie in Dubai, maar voortdurend in contact met Coulson over de krant. Na een gesprek met haar worden de letterlijke citaten afkomstig uit de voicemails uit een volgende editie van NotW gehouden.

4Doel was checken geruchten. NotW gebruikte de afgeluisterde voicemails vooral om geruchten te bevestigen. Daarbij ging het vooral om affaires, zwangerschappen en (verbroken) huwelijken. Veel van de slachtoffers zijn al bekend: sommigen ontvingen schadevergoedingen van uitgever News International. Soms leidde een voicemail tot een primeur: NotW ‘hoort’ hoe prins Harry aan zijn privésecretaris vraagt of die iets weet over de belegering van de Iraanse ambassade in 1980. Hij moet „snel” een essay over de zaak schrijven voor zijn officiersopleiding. „Alsjeblieft, alsjeblieft, e-mail of sms me.” NotW schrijft dat de medewerkers van de prins helpen bij diens huiswerk.

5 Hoge ambtenaar omgekocht. Een ambtenaar van het ministerie van Defensie, volgens Edis met de hoogste betrouwbaarheidsverklaring en dus met toegang tot gevoelige informatie, krijgt 40.000 pond in ruil voor informatie aan The Sun. Rebekah Brooks is hoofdredacteur van die krant als de betaling plaatsvindt.

6Brooks verborg bewijzen. Wanneer de politie in 2011 besluit Brooks te arresteren, proberen zij en haar echtgenoot Charlie bewijsmateriaal te verbergen. Hij verstopt een gewatteerde envelop en een laptop in de garage van hun Londense flat, enkele uren later haalt het hoofd beveiliging van uitgever News International die op. Via een ingewikkelde methode – andere beveiligers doen net alsof ze pizza’s bezorgen – worden de spullen weer teruggebracht nadat de politie de huizen van Brooks in Londen en Gloucestershire heeft doorzocht. Maar een schoonmaakster vindt ze eerder, en brengt de laptop naar de politie.

De zaak gaat verder.