‘Zus van’ maakt de dienst uit bij de FD Mediagroep

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is erbij – elke zaterdag.

Het ongemak was er twee jaar geleden al. Eugenie van Wiechen (43) werd de nieuwe uitgever van het Financieele Dagblad. Ze trad toe tot de driekoppige directie van FD Mediagroep, en dat maakte haar komst omstreden. Want commissaris Jaap van Wiechen, jongere broertje van, zou daarmee haar meerdere worden. Hij is directeur van investeringsmaatschappij HAL, voor 100 procent eigenaar van FD Mediagroep. De ondernemingraad stemde in, onder voorwaarde dat belangenverstrengeling tussen broer en zus werd voorkomen. Hij mag haar niet beoordelen, zowel inhoudelijk als financieel.

Maar nu deze week bekend werd dat Eugenie van Wiechen Jacques Kuyf opvolgt als algemeen directeur, heeft de ondernemingsraad het nakijken. Van de driekoppige directie is er nog maar één over. En dat was altijd al de bedoeling, zeggen ingewijden. HAL wil het bedrijf hapklaar maken voor een overname. Maar OR-voorzitter Gaby de Groot zegt daarvoor geen enkele aanwijzing te hebben. „In krantenland praat iedereen met iedereen. Dat is al jaren zo.”

Tot die tijd is het FD weer een echt familiebedrijf. Het past bij de krant. Oprichter Bob Sijthoff leverde al eens een zoon en achterneef als commissaris. Zoals dat gaat in familiebedrijven staat een bloedband niet garant voor competent leiderschap. Als iemand dat weet is het president-commissaris Leon van den Boom. Onder zijn ogen ging recentelijk familiebedrijf en reisorganisatie Oad failliet. Ook daar zat hij in de raad van commissarissen.

ArianeKleijwegt