Populaire Snapchat slaat een miljardenbod van Facebook af

Na eerst meer dan 1 miljard dollar (ongeveer 744 miljoen euro) te hebben betaald voor Instagram, wilde het sociale mediabedrijf Facebook het drievoudige neertellen voor de populaire fotochatdienst Snapchat. Maar volgens de krant Wall Street Journal ketste het overnamebod van „minstens 3 miljard dollar” (2,2 miljard euro) af.

„Snapchat is niet echt geïnteresseerd in een overnamebod tot volgend jaar”, zei topman Evan Spiegel in een interview. Voor hoeveel hij Snapchat dan wel wil verkopen staat niet vast, maar aan ambitie ontbreekt het hem niet. Volgens hem kan het bedrijf zelfs nog groter worden dan Facebook.

Spiegel is pas 23 jaar. Hij verliet vorig jaar de prestigieuze Amerikaanse universiteit Yale om Snapchat verder uit te bouwen. Hij had het in 2011 in het huis van zijn vader opgezet. Vrijdag maakte hij bekend dat Snapchat een nieuw hoofdkantoor heeft gekocht in Los Angeles.

Snapchat heeft al verschillende overnamekandidaten langs gehad. Een Chinese investeerder bood al 3 miljard euro voor Snapchat.

Met Snapchat, waarmee gebruikers ongeveer 350 miljoen foto’s per dag versturen, kunnen gebruikers foto’s maken en die voorzien van een kort berichtje of een tekening. De ontvanger krijgt de foto slechts een paar seconden te zien. Daardoor ligt de drempel lager om een foto te verzenden, want de esthetiek is irrelevant. Evan Spiegel, beweert dat de kortstondige foto’s geen digitale sporen achterlaten, in tegenstelling tot foto’s die gebruikers op Facebook zetten.

Maar doordat de foto’s na een paar seconden verdwijnen, denken veel jongeren dat het een veilige manier is om naaktfoto’s door te sturen. Sommige gebruikers slagen er in om foto’s langer te bewaren.