Jonge Hollandse helden Jazz Pop Muziek

Mooi om te zien hoe een nieuwe Nederlandse generatie met zijn vuisten op de deuren van de jazz beukt. Jonge musici die vaak nog maar net hun master aan de conservatoria hebben voltooid, maken cd’s, vertrekken naar het buitenland en winnen prijzen. Dit jaar kwam er veel onweerstaanbare, moderne jazz van hen uit: helder en to the point; avontuurlijk en soms lekker brutaal. Een van die jonge helden is de Groningse, nu in New York woonachtige saxofonist Ben van Gelder. Zijn tweede cd Reprise biedt mooie bedachtzame composities maar ook spanning.

De gitarist in zijn band is Reinier Baas. Die gaf zijn eigen groep een moeilijk te onthouden naam mee: The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble. En ja, dan moet zijn cd ook maar meteen in een klap genoemd, Mostly Improvised Instrumental Indie Music. Want Baas, met zijn snelle rockgrooves en notenspetters van fusion, won er nét de Edison Jazz voor.

Typisch voor deze gretige twintigersjazz is dat ze ook naar heel veel andere muziek hebben geluisterd. Vaak meteen al te horen bij het begin van het album. Geen hokjes, geen grenzen. Zo ook de band Bruut! die zijn vintagejazz op het uitgekomen Fire injecteert met spaghettiwesterns, surfjazz en warmbloedige boogaloo. En die open geest toont ook Marzio Scholten, die met Identikit op Garage Moi spannend debuteert door jazz te mengen met indierock.

En dan tot slot: de wonderschone innovaties. Zangeres Celine Cairo lanceert straks een app met haar nieuwe muziek. Het trio Tin Men & The Telephone kwam dit jaar met het fraaiste staaltje: een app met een cd en daarnaast mogelijkheden om tijdens concerten een bijdrage te leveren aan de live-muziek. Zet je telefoon juist áán; je kunt zomaar een pianoakkoord van pianist Tony Roe ontvangen.

Amanda Kuyper