Bescheiden ambities Films speelfilms muziekfilms

Zero Dark Thirty was de beste film die dit jaar in Nederland is uitgebracht, en ook een van de meest controversiële. Praat de film nu wel of niet de martelpraktijken goed die de Amerikaanse overheid gebruikte in de jacht op Osama Bin Laden en andere terroristen? Die controversen zorgden ervoor dat de film bij de Oscars misgreep, en het enigszins verwante, meer behaagzieke Argo er met de hoofdprijs vandoor ging. Maar Zero Dark Thirty blijft de – veel – betere film.

Helemaal representatief voor het afgelopen filmjaar is de nagelbijter van Kathryn Bigelow niet. De geslaagde, grote films die een belangwekkend thema bij de kop durfden te nemen waren dit jaar met een lantaarntje te zoeken. Vandaar dat er op dit lijstje relatief veel kleine films en komedies staan – films met bescheiden budgetten en bescheiden ambities, maar die in sommige gevallen wel een juweeltje hebben opgeleverd.

2013 was het jaar waarin eens te meer duidelijk werd dat Hollywood een fiks probleem heeft met films voor een volwassen publiek. Zowel in commercieel als in artistiek opzicht was het zomerseizoen met de grote blockbusters een flop. Er is geen film uitgekomen in het afgelopen jaar die net zoveel reuring bij de kijkers teweegbracht als het slot van de geniale televisieserie Breaking Bad. Een van de leukste films van het jaar – het uitzinnige Behind the Candelabra met Michael Douglas als showman Liberace – kon alleen gemaakt worden als televisieproductie, geen filmstudio was geïnteresseerd. Dat moet de studio’s te denken geven.

Peter de Bruijn