NPO, SBS en RTL starten gezamenlijke abonnementsdienst

Zo ziet NLziet.nl er nu uit.

De Publieke Omroep, SBS en RTL starten een gezamenlijke abonnementsdienst voor het terugkijken van tv-programma’s: NLziet. De dienst gaat begin 2014 van start. Het wordt een combinatie van NPO Plus, Kijk en RTL XL. Dat is zojuist bekendgemaakt.

Programma’s kunnen tot een jaar worden teruggekeken. Het wordt mogelijk een aantal programma’s zeven dagen vooruit te kijken. Hoeveel het abonnement gaat kosten, is nog niet bekend. De eerste periode is het abonnement alleen beschikbaar voor pc. Het platform wordt reclamevrij en er wordt geen gezamenlijk advertentiemodel ontwikkeld. Je moet het zien als theater met meerdere podia, zegt onze mediaredacteur Jan Benjamin.

“Alsof je een kaartje koopt voor Lowlands en vervolgens kiest welke optredens je wilt zien.”

Eigen diensten NPO, SBS en RTL blijven bestaan

NLziet moet concurreren met diensten als Netflix, dat onlangs werd gelanceerd in Nederland. Deze week kondigde de publieke omroep NPO Plus aan, een betaalde video-on-demanddienst. Ook deze dienst gaat in 2014 van start. NPO Plus biedt tv-programma’s die niet, of alleen kort op Uitzending Gemist mogen staan omdat de uitzendrechten te duur zijn.

De lancering van NPO Plus was volgens de publieke omroep nodig om NL Ziet te kunnen introduceren. Uitzending Gemist is een gratis platform en niet equivalent aan Kijk en RTL XL. Videoland on Demand, dat onlangs werd overgekocht door RTL, heeft een ander aanbod en staat los van de NLZiet.

‘Moeilijk geheimen bewaren in Hilversum’

Een woordvoerder van RTL laat tegenover nrc.nl weten dat de prijs “zo snel mogelijk” bekend wordt gemaakt. De reden dat de samenwerking nu naar buiten wordt gebracht, terwijl het platform nog niet beschikbaar is via apps, is volgens de woordvoerder dat het de partijen er al heel lang mee bezig zijn.

“Het eerste idee ontstond twee jaar geleden. En het is best knap zoiets geheim te houden in medialand.”

Juridische problemen in Duitsland en Engeland

In hoeverre is dit historisch? In andere landen is ook gepoogd een samenwerking tussen publieke en commerciële zenders op te zetten, zegt onze mediaredacteur Jan Benjamin:

“In België is er Stievie, maar daarvan is de volledige versie nog niet beschikbaar. In Groot-Brittannië was er Project Kangaroo, een samenwerking tussen de BBC, Channel4 en ITV, maar dat werd geblokkeerd door de mededingingsautoriteit. In Duitsland is er ook vooral juridisch bezwaar tegen samenwerking. Daar werd geoordeeld dat ze markt zouden afschermen en de advertentiemarkt zouden monopoliseren.”

Om dat te voorkomen is NLziet advertentievrij en komt het geld uit abonnementen. De inkomsten worden over de zenders verdeeld. Als een abonnee tweederde van de tijd naar de publieke omroep kijkt, en eenderde van de tijd naar RTL, wordt zijn abonnementsgeld op die manier verdeeld. Een andere belangrijke pijler is dat NLziet open is. Andere televisiezenders kunnen zich erbij aansluiten; een vereiste van de Autoriteit Consument en Markt.

NLZiet bron aan informatie over kijkers

Het abonnementsmodel levert interessante informatie op voor de zenders, zegt Benjamin:

“Zenders hebben eindelijk een directe relatie met kijkers: naam- en adresgegevens, kijkgedrag. Wel is afgesproken dat zenders niet mogen weten wat iemand via een andere partij kijkt. Dus als iemand de boerendatingshow Speld in de hooiberg op SBS kijkt, krijgt de NPO dat niet te weten. Dan zouden ze klantgerichte reclame kunnen maken, voor het concurrerende programma Boer zoekt vrouw.”