Ja, bij Afrojack hoor je mijn bubbling terug

Terug op Curaçao raakte dj Moortje een beetje in de vergetelheid En dat terwijl hij de grondlegger is van bubbling De muziek- en dansstijl is met Nicki Minaj en Azealia Banks wel weer helemaal terug

Moortje: „Zo hoor je op deze muziek te dansen. Sommige Nederlanders moesten eraan wennen. Ik vond het een leuke tijd.” Foto Clemens Rikken

DJ Moortje zegt via de telefoon vanuit Curaçao ontzettend gelukkig te zijn om eindelijk weer eens in het middelpunt van de belangstelling te staan. „Ik dacht dat iedereen mij vergeten was.” Maar hij wil één misverstand rechtzetten, een misverstand dat hem al bijna twintig jaar dwarszit. „Het is niet zo dat ik bubbling heb uitgevonden omdat ik per ongeluk een reggaeplaat op 45 toeren afdraaide. Het was een bewuste keuze die na een lange zoektocht tot stand kwam.”

Terug naar 1988. Moortje komt naar Nederland en gaat platen draaien zoals hij ook al op Curaçao deed. Hij is de dj op de eerste bubblingfeestjes in discotheek Voltage in Den Haag. Bubbling is aanvankelijk vooral populair bij de Surinaamse en Antilliaanse jeugd in Den Haag en Rotterdam. Moortje mixt Jamaicaanse, Caribische en Amerikaanse muziek zoals reggae, dancehall, r&b en hiphop. Hij wordt bijgestaan door MC Pester en MC Pret die het publiek opzwepen. Ook Moortje gaat op zoek naar manieren om de bezoekers steeds gekker te krijgen. Met zijn platenkeuze, maar vooral met de snelheid van zijn muziek.

„Je hebt bubbling op het normale tempo, dat draai ik nu 25 jaar, en je hebt de speedy bubbling, dat werd vijf jaar later een rage. Ik vond na een tijdje het normale tempo van de bubbling te eentonig. Een vriend van mij knutselde met draaitafels en vertelde dat je de snelheid verder kon aanpassen als je de draaitafels uit elkaar haalde. Daar ben ik mee gaan experimenteren. Dat is de snelheid die ergens tussen 33 en 45 toeren ligt. Toch vond ik dat nog te eentonig. Ik zocht iets anders en heb de platen op 45 toeren afgespeeld. Dat was een gezellige beat.”

Blanken gingen liever housen

Volgens de mythe was het een ongelukje dat Moortje een reggaeplaat op 45 toeren afspeelde en daarmee de speedy bubbling ontdekte. Een groot misverstand, aldus Moortje. „Plotseling was er het verhaal dat ik het per ongeluk had ontdekt. Dat verhaal klopt niet. Ik was er boos omdat dit op internet stond, maar ik ben niet zo’n internetfreak dus ik kon er weinig tegen doen. Ik heb me zitten opvreten om dit verhaal.”

Nadat Moortje zijn stijl had verfijnd, verspreidde bubbling zich als een olievlek over Nederland. Er kwamen battles waarin dansers het tegen elkaar opnamen, Amsterdam tegen Rotterdam bijvoorbeeld. Met dansbewegingen zoals je die nu nog ziet bij shows van Major Lazer. Voor veel blanke Nederlanders was het een bijzonder fenomeen. „Blanken komen haast niet op de feesten”, zegt een organisator van bubblingfeesten in 1993 tegen NRC Handelsblad. „Die gaan liever naar houseparty’s. Voor house hoef je niet te kunnen dansen, daarom is dat iets leuker voor blanken.”

Moortje zegt dat het in de loop der jaren bijtrok en dat op een gegeven moment 30 procent blank was. Naar aanleiding van de expliciete dansstijl, waarbij de meisjes hun achterwerk ritmisch tegen het kruis van de jongens bewogen, die in de beweging meegingen, spraken sommigen van moreel verval onder de jeugd. Moortje: „Het is Jamaicaanse muziek en zo hoor je te dansen op die muziek. Sommige Nederlanders moesten er aan wennen. Ik vond het een leuke tijd.”

En toen verdween bubbling...

Moortje vertelt dat hij vroeger alles in zijn sets mixte. „Ik draaide veel bubbling, maar ook house en gabber. Ik kon zelfs Busje Komt Zo of een ballad in mijn mix toevoegen. Maar altijd kwam ik weer terug bij de bubbling. Als de dansvloer te leeg dreigde te raken, draaide ik Ride The Punani. Ik heb ook nog iets bedacht dat ik de dribbel noem. Ken je Murder She Wrote?” Moortje zingt het dancehallnummer van Chaka Demus & Pliers. Met de faderknop op het mixapparaat kun je stukken uit een plaat wegmixen – dat deed Moortje hier. „Dan krijg je Mu-urder she wrote. Dat is de single dribbel. Ik had ook nog de dubbel dribbel, dan krijg je Mu-u-u-u-u-urder she wro-o-ote. Je kunt echt muziek maken achter de draaitafels.”

De bubbling liep uiteindelijk over in de junglerage. Ook dat draaide Moortje: met bubbling alleen redde hij het niet meer. Eind jaren negentig verdween Moortje langzaam van het toneel. „Ik heb altijd zitten wachten op een grote doorbraak voor bubbling, maar die kwam niet. Mijn grote droom, om in Amerika te kunnen draaien, kwam niet uit, maar misschien kan het nog.”

...nu bubbelt Nicki Minaj ook

Want bubbling heeft inmiddels de oversteek gemaakt naar Amerika – mede dankzij Nederlandse wereldsterren als Afrojack en Chuckie, die opgroeiden met bubbling. Ze stoppen het in meerdere of mindere mate terug in hun muziek en geven Moortje de erkenning.

Ook de Amerikaanse producer Diplo, bekend van Major Lazer, ontdekte bubbling in Nederland en via hem kwam het weer terecht bij zangeressen als Nicki Minaj en Azealia Banks. Het is zelfs de vraag of het twerken van Miley Cyrus niet gewoon direct verwijst naar bubbling.

„Miley Cyrus? Hoe schrijf je dat?” vraagt Moortje. „Als ik terugkom naar Nederland ga ik achter alles aan. Ik heb wel wat dingen gehoord, maar niet veel. Twerk, dat schrijf je dus als t-werk? Afrojack heb ik geluisterd, daar kun je bubbling in terughoren als je goed oplet. Maar ik houd overal van, ook van latin house. Ik heb heel veel zin om naar Nederland te komen. Jaren heb ik hier op gewacht. Mensen zeiden dat pas bij mijn dood zou worden verteld wat ik allemaal heb gedaan, nu kan ik het levend meemaken.”

Vanmiddag om 17:00 uur wordt DJ Moortje geïnterviewd op Buma Rotterdam Beats. Morgen draait hij in club Twentysix een bubblingset. Inl. beats.nl