Het gaat niet goed, maar het kómt wel goed

De economie groeide het afgelopen kwartaal nipt, met 0,1 procent Het einde van de recessie Op de Lijnmarkt in Utrecht zijn ze optimistisch

Verslaggever

John Linnenbank (49) somt een paar winkels aan de Utrechtse Lijnmarkt op die het afgelopen jaar moesten sluiten. Tot hij zijn opsomming abrupt staakt. Linnenbank klopt met zijn knokkels op de houten kruk waarop hij zit. „Afkloppen. Dat ’t mij niet overkomt.”

Linnenbank, eigenaar van brillenwinkel Optical Art, heeft al een pand leegstaan, verderop in de straat. Daar wilde hij twee jaar geleden een kinderbrillenwinkel beginnen. Maar na die aankoop brak voor hem pas „de echte crisis” uit. Privé – hij ging scheiden – en financieel. Mensen kopen veel bewuster, zegt hij. „Ze vervangen alleen nog hun brillenglazen, zonder een nieuw montuurtje eromheen.”

„Maar”, zegt Linnenbank daarna, „in het land der blinden is eenoog koning.” Hij wijst om zich heen, naar de brillen in goudomlijste vitrines, tegen muren met groen strepenbehang. „Mijn klanten komen uit heel Nederland. Mijn zaak is onderscheidend, en daarom blijft het toch lopen.”

Zijn verhaal is typerend voor dat van veel zelfstandige ondernemers aan de Lijnmarkt. Het gaat niet zo goed, maar het kómt wel goed.

In de wolspeciaalzaak Modilaine. Verkoopster Juup, die er al 22 jaar werkt: „De jeugd gaat weer breien!” Vader en zoon Van Pommeren zien de omzet van hun gelijknamige winkel voor huishoudelijke artikelen nog stijgen. Al zijn er wel dingen veranderd – ook hier wachten klanten langer met kopen en komen ze vaker terug voor advies. Maar daarna, zegt Sebastiaan van Pommeren (30), „kopen ze alsnog”.

Er zijn ook ondernemers die al eerder in de crisis moeite hadden het hoofd boven water te houden. Zoals Wim Heijmans (65), sinds 1984 eigenaar van Foto Patent. Hij moest toen een van zijn zes medewerkers ontslaan en hoopte het daarbij te kunnen laten. Maar een paar maanden geleden heeft hij ontslag aangevraagd voor de rest van zijn personeel, op zijn opvolger Edwin de Jong (41) en één andere medewerker na. „Dat is het moeilijkste wat er is”, zegt Heijmans, die eind dit jaar met pensioen gaat. „Maar het móést.” Sinds het begin van de crisis is de omzet van zijn fotowinkel gehalveerd. Het is een geluk dat De Jong de zaak wil overnemen, nu „iedereen camera’s via internet koopt en de huur van het pand steeds hoger wordt”. Met hun kennis onderscheiden ze zich van de grote ketens.

Daarmee moet Foto Patent het gaan redden, zegt De Jong. „Mensen hebben voldoende geld. Als het vertrouwen terugkomt, hebben ze best een paar tientjes extra over voor onze uitleg en service.”

Iets verderop zit Tailors & Co, voor maatpakken. De vorige eigenaar Huib van Schayik wilde een paar jaar terug, in 2010, naast zijn vier winkels in Nederland een filiaal in de VS openen. Maar nu staat Mahbod Tahsini in de winkel. Hij is sinds twee jaar eigenaar. Alleen van deze vestiging – de andere filialen zijn dicht. Hij kocht de zaak midden in de crisis, dacht: „Ik ben pas 24. Als het misgaat, kan ik nog alle kanten op.” De omzet is in 2013 wel wat minder. „Volgend jaar verwacht ik dat het beter gaat.”

Dat denkt Jantien Coerse (43) van kinderkledingwinkel Noahs ook. Haar omzet daalde de laatste jaren met een kwart. Ze moest personeel ontslaan, staat nu zelf zes dagen per week in de winkel. Maar, en ze belt haar man even om het te checken, dit najaar stijgt de omzet weer. Een beetje. Coerse: „Echt, ik voel positiviteit.”