Slordig, bizar maar met stijl

Thriller

The Counselor

Regie: Ridley Scott. Met: Michael Fassbender, Javier Bardem, Cameron Diaz, Penélope Cruz, Brad Pitt. In: 68 bioscopen.

Een thriller die de wetten van de dramaturgie hautain negeert: het resulteert in The Counselor niet in een meesterwerk, wel in een boeiend fiasco. Cormac McCarthy (The Road, No Country for Old Men) is de schrijver van de nieuwe frontier, waar een mens slechts speelbal van het noodlot is. Auteur McCarthy schreef op zijn oude dag zijn eerste filmscript, dat veteraan Ridley Scott wel wilde verfilmen. Dat koningskoppel lokte een sterrencast, met Michael Fassbender als arrogante advocaat in New Mexico die met louche nachtclubhouder Reiner (Javier Bardem) een coketransport regelt. Zo kan hij elegante dingen kopen voor Laura (Penélope Cruz), maar serpent Malkina (Cameron Diaz) ligt op de loer.

In de eerste helft van de film waarschuwt iedereen: doe het niet! En in de tweede helft is het te laat. McCarthy geeft genoeg aanwijzingen voor een op handen zijnde slachtpartij: zo vertelt cowboygangster Westray (Brad Pitt) net te dreigend over de Mexicaanse voorliefde voor snuffmovies en bolito’s, handzame onthoofdingsmachientjes die de al bijna vertrouwde cokehorreur van stoffige executies, rollende hoofden en vette beulen met worstelmaskers aanvullen.

The Counselor is een opwindpoppetje: eerst drie kwartier opdraaien, dan een schokkerige mars richting doem. Als thriller werken de lange, doorwrochte dialogen over noodlot en berusting (doorbroken door spastisch geweld) nauwelijks. Maar hoe slordig, bizar en pompeus hij ook is, The Counselor durft op zijn bek te gaan en doet dat met stijl.