Minder omzet voor Ahold - klant Albert Heijn koopt minder

Albert Heijn introduceerde onlangs een nieuwe bonuskaart, waarbij klanten persoonlijke aanbiedingen kunnen ontvangen. Foto ANP / Lex van Lieshout

Ahold heeft in het derde kwartaal de omzet met 3,1 procent zien dalen als gevolg van ongunstige valutakoersen. Het concern heeft last van negatief gestemde consumenten, vooral in Nederland. De winst van Ahold kwam uit op 165 miljoen euro, een stijging van zeventien procent. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde kwartaalcijfers.

De omzet van het supermarkt- en winkelconcern kwam in het derde kwartaal uit op 7,36 miljard euro. Gecorrigeerd voor het valuta-effect steeg de omzet met 0,6 procent. De winststijging van zeventien procent kwam grotendeels doordat in het derde kwartaal vorig jaar een verlies werd geboekt bij het inmiddels verkochte onderdeel ICA.

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal ‘beperkt’ met 0,2 procent. In deze prijsvechtersmarkt wist Ahold het marktaandeel te verhogen. De omzet in Nederland steeg met 1,4 procent, maar dat kwam grotendeels door nieuwe winkels. De identieke omzetgroei daalde met 0,2 procent.

Albert Heijn verliest marktaandeel

In Nederland werd het zwakke consumentenvertrouwen zichtbaar, aldus Ahold. Het aantal transacties bleef stabiel, maar per bezoek werd wel minder afgerekend. “De klant lette steeds meer op de uitgaven”, licht topman Dick Boer toe. Albert Heijn verloor marktaandeel. De digitale dochters Bol.com en Albert.nl realiseerden wel een sterke groei.

Ahold maakte vanochtend ook bekend de activiteiten in Slowakije per volgend jaar te verkopen aan het Slowaakse Condorum. Het onderdeel, goed voor slechts negen procent van de omzet in Europa buiten de kernmarkten Nederland en België, was verlieslijdend. Volgens Ahold heeft de verkoop geen “substantieel” effect op het concern. Er werd geen verkoopbedrag bekendgemaakt. Door de verkoop zal Ahold zich meer op de supermarkten in Tsjechië gaan concentreren. (Novum)