Filmcritici laten weinig heel van biopic ‘Diana’ - een recensieoverzicht

Naomi Watts als Diana Princess of Wales in 'Diana'. Foto AP / Entertainment One Films / Laurie Sparham

Vanaf deze week draait de biopic over het leven van prinses Diana in de bioscoop: Diana. Een film waar zowel de Nederlandse als Engelse kranten weinig lof voor kunnen opbrengen.

De film, geregisseerd door Oliver Hirschbiegel, belicht de laatste twee jaar uit het leven van Diana (Naomi Watts), gebaseerd op het boek Her Last Love (2001) dat ingaat op Diana’s romance met hartchirurg Hasnat Khan (Naveen Andrews).

De Volkskrant - één ster

Bor Beekman van de Volkskrant noemt de film “een feest van herkenning” voor hen die een Dianaplakboek meenemen naar de film, voor de rest is er te weinig:

We aanschouwen een steriele kopie, gereduceerd tot een (voorbeeldige) studie naar Diana’s kapsels en jurkjes. Een feest van herkenning voor wie zijn Dianaplakboek mee de zaal inneemt. Voor de kijker die meer verlangt, laat Hirschbiegel de prinses dan maar zo veel mogelijk betekenisvol in spiegels turen. Tevergeefs er is niks te zien.

Algemeen Dagblad - twee sterren

In het Algemeen Dagblad is Annemart van Rhee positiever over het acteerwerk van Naomi Watts, wel valt het script tegen:

Nederlanders kunnen nog wat opsteken over de veel geplaagde prinses - onder meer dat ze soms gekleed in jas en pruik de stad in ging - en Watts lijkt in haar beste momenten echt wel op de moeder van Harry en William. Veel erger is het slechte script dat Watts en Andrews opzadelt met schoolkrantdialogen: “ik ben niet die koude vrouw met dat hart vol pijn”.

NRC Handelsblad - één bal

In NRC Handelsblad is Dana Linssen vooral kritisch op de manier waarop regisseur Hirschbiegel tegen Diana aankijkt:

Het prinsessensprookje van Oliver Hirschbiegel is meer een verhaal over een tweedekansprinses geworden, die dan toch nog het geluk niet blijkt te krijgen. Maar hij kan er ook niets aan doen dat het echte leven meestal geen sprookje is. Dat zijn blik op Diana die van een roddelsoap niet overstijgt, is wel volledig op zijn conto te schrijven. Deze film slaagt er in ieder geval niet in om haar wakker te kussen.

The Guardian - één ster

Peter Bradshaw schrijft in The Guardian dat Diana “nog een vreselijke dood gestorven is”.

Poor Princess Diana. I hesitate to use the term “car crash cinema”. But the awful truth is that, 16 years after that terrible day in 1997, she has died another awful death. This is due to an excruciatingly well-intentioned, reverential and sentimental biopic about her troubled final years, laced with bizarre cardboard dialogue – a tabloid fantasy of how famous and important people speak in private.

The Independent - drie sterren

The Independent-journalist Geoffrey McNab zet vraagtekens bij de accuraatheid van de film. Volgens McNab had de regisseur beter een fictieve film over Diana kunnen maken.

The historical accuracy of Diana is bound to be questioned. What makes it frustrating as a film, though, are its many sudden shifts in mood. Perhaps, Hirschbiegel could have made a stronger film if he hadn’t been lumbered with the baggage that the real Diana brings and had simply told a fictional story about a love affair between a princess and an outsider. That, though, would have defeated the purpose.

Mirror - één ster

Recensent David Edwards laat in de Mirror geen spaan heel van de film. De krant noemt het een fabelachtig slechte film:

Diana can only be described as a fabulously awful film. The Queen of Hearts has been recast as a sad-sack singleton that even Bridget Jones would cross the street to avoid. Charting the two years leading up to her death in 1997, the film’s a cheap and cheerless effort that looks like a Channel 5 mid-week matinee.