‘Donkere snelwegen toch drukker dan gemeld’

Automobilisten op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag rijden in het donker. Foto ANP / Lex van Lieshout

Op snelwegen waar ‘s avonds de verlichting wordt uitgeschakeld, is het vaak drukker dan Rijkswaterstaat suggereert. De kans op ongelukken is daardoor mogelijk een stuk groter. Dat schrijft de Volkskrant vandaag op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.

Sinds september wordt de verlichting op grote delen van het snelwegennet in de Randstad en het zuiden van het land om 21.00 uur uitgeschakeld uit kostenoverwegingen. Het is het sluitstuk van een operatie die al in juni is begonnen en die een groot deel van het snelwegennet beslaat.Rijkswaterstaat wil met de maatregel 35 miljoen euro besparen. Voor de verkeersveiligheid zou het volgens Rijkswaterstaat niet uitmaken, omdat het op veel trajecten op dat tijdstip dan rustig is op de weg.

Volgens een rapport uit 2011 dat Rijkswaterstaat liet maken om de maatregelen te onderzoeken, blijkt dat tot 100 motorvoertuigen per uur er geen meetbaar effect is op de verkeersveiligheid. Bij een groot deel van de snelwegen zou het na 23.00 uur ‘s avonds minder dan honderd auto’s per uur rijden.

Juist druk om 21.00 uur

Maar uit de cijfers blijkt volgens de Volkskrant juist dat het tussen 21.00 uur en middernacht op veel plaatsen druk is. Zo rijden op de A6 bij Almere Haven rond die tijd gemiddeld zeshonderd auto’s per uur per rijstrook. Dat is volgens de ANWB ‘intensief verkeer’. Op de A1 bij Naarden worden om 21.00 uur nog gemiddeld achthonderd auto’s per rijstrook geteld. Bij dat aantal voertuigen zou uitschakeling van verlichting juist tot twee ‘extra’ doden leiden en twaalf ernstige gewonden.

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil opheldering van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen. Hij zegt veel klachten te krijgen van automobilisten. De ANWB zegt in een reactie in de krant dat de nieuwe cijfers “twijfels zaaien”. Een woordvoerder zegt in de krant:

“We vinden het beleid star. Bij slecht weer of extreem lange spits gaat het licht nu zonder meer uit. Daarover gaan we in overleg met Rijkswaterstaat.”

Rijkswaterstaat stelt in een reactie dat niet kan worden geconcludeerd dat er nu meer ongelukken gaan gebeuren. De dienst ziet ook geen reden voor nieuwe berekeningen of aanpassingen aan het stelsel.