Wel tegoed, geen zon

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden.

Wie: Wim Willems uit Bemmel

De kwestie: waardeloze vakantiebon

Foto EPA

Wim Willems uit Bemmel kreeg van zijn baas een mooi cadeau toen hij op 1 mei van dit jaar met de vut ging: een tegoedbon van de Globe-reisbureaus, ter waarde van 750 euro. Gewoonlijk gaat hij, samen met zijn vrouw, naar Duitsland op vakantie. Maar van dit cadeau wilde Wim Willems iets bijzonders doen. „Ik wilde eind dit jaar met mijn vrouw naar een van de Canarische Eilanden vliegen”, zegt hij. „Lekker naar de zon.”

Maar de Globe-reisbureaus waren onderdeel van het OAD-concern. En dat ging in september failliet. Klanten die al een reis bij OAD of Globe hadden geboekt, kregen hun geld terug van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Maar Willems klopte vergeefs aan bij de SGR.

„Daar baal ik van als een stekker. Als ik de reis al had geboekt met mijn bon, had ik het geld wél teruggekregen. Dat vind ik belachelijk. Het geld is namelijk wel uitgegeven.”

Een woordvoerder van de SGR laat weten dat de garantieregeling alleen van toepassing is op geboekte reizen bij aangesloten reisorganisaties. „Tegoedbonnen staan niet in onze garantieregeling.” De SGR verwijst mensen die nog tegoedbonnen van OAD of Globe hebben naar de curator. Net als andere schuldeisers kunnen bezitters van een tegoedbon bij de curator van het OAD-concern een vordering indienen.

Maar Wim Willems moet wel achteraan aansluiten bij de curator. Die mailt desgevraagd dat het „nog niet bekend is of er een uitdeling in de faillissementen kan plaatsvinden”. Tv-programma Radar berichtte eerder dat er nog voor 900.000 euro aan OAD en Globe-bonnen in omloop is.

Willems ziet het somber in. Hij heeft voorzichtig gepolst of zijn oude baas er iets voor voelt hem nog een keer een afscheidscadeau te geven. Maar die reageerde niet echt enthousiast. Willems: „Ik denk dat we thuis moeten blijven”.

Dolf de Groot