Ondertussen op kantoor

Elke week geeft Japke-d. Bouma onmisbare tips voor op kantoor. Deze week: omgaan met de afdeling sales.

De jongens van sales praten gek, iedereen weet dat. Ze pinpointen targets, levelen allerlei dingen naar elkaar toe, hebben ervaring in consultative selling op basis van risicoanalyses, signaleren pro actief kansen in de markt, zijn ‘hands on’, gaan trajecten in, en zoeken naar interventies in de hele keten. Geen idee wat ze bedoelen, daar bij sales. Ik hoor de afdelingen waar het echte werk wordt gedaan daar vaak over klagen. Daar zeggen ze: stop toch eens met die vaagtaal, mensen van sales! Zég eens wat! Ik snap dat wel, maar het is ook een beetje dom. Want de jongens en meisjes van sales praten natuurlijk niet voor niets in vaagtaal. Ze hebben er een reden voor.

Natuurlijk zou vaagtaal overal verboden moeten worden, dat dat helder is. Behalve op de afdeling sales. Omdat alles afhangt van sales, álles in de organisatie. Jij kunt op je contentafdelinkje nog zulke mooie, concrete dingen knutselen, als sales het niet verkocht krijgt kun je het shaken. Sales is the lifeblood van de organisatie. Daarom is het van levensbelang er in vaagtaal over te praten. Sales is zo abstract, ingewikkeld en intens, dat het pure zelfmoord voor de hele branche zou betekenen als het concreet gemaakt wordt. De koning zegt ook niet tegen Poetin dat hij een klootzak is. Daar komen nucleaire ongelukken van. Zo is het ook met sales. Met vaagtaal camoufleren ze hun levensbelang in de categorie ‘breek jij daar je mooie hoofdje nou maar niet over’. Daarom zeggen ze dat ze kritisch naar de workflow kijken, als ze bedoelen: niemand voert hier een reet uit. Daarom zetten ze ergens strategisch op in als ze bedoelen: we zijn bijna failliet. Daarom zeggen ze: ‘we hebben een paar mensen ingestoken op deze plannen’ als ze bedoelen: niemand wil eraan meewerken. Alleen sales kan de waarheid aan.

Mensen die me vragen: hoe ga ik om met die vaagtaal zou ik dus willen adviseren: wees dankbaar en toon er respect voor. Wees blij dat er een afdeling is die zich elke dag weer voor de leeuwen gooit. Verder is er natuurlijk nog het antropologische argument om de taal bij sales te omarmen: het is cultuur. Friezen verstaat ook niemand. Of Portugezen en Volendammers. Hoor je ook nooit iemand over.

In die lijn doorredenerend zou ik zelfs willen zeggen: kantel die salestaal eens even helemaal out of the box. Verdiep je erin, in plaats van er schamper, of ironisch over te doen. Ga zélf eens een uitdaging aan op doelgroepsegmentatie of een op onderdelen te verbeteren output. Daag jezélf eens twentyfourseven uit op inputniveau, genereer zélf eens met je team (nieuwe) winstgevende omzet door integrale beveiligingsoplossingen op basis van een risicobenadering en klantbehoefte te bieden. In een dynamische omgeving. Dikke kans dat je dan, net als ik, ineens wordt overspoeld door een golf van warme genegenheid. Voor sales, lieve mensen. Voor sales.