Morris confronteert de kijker met eigen sensatielust

Vakliteratuur voor bij de kapper: wie leest er niet af en toe een roddelblad. En dan niet eens per se om te weten wat de sterren nu weer doen, maar vooral om de hoeveelheid bizarre verhalen die er aan de pennetjes van fantasiejournalisten kan ontspruiten. En dan hebben we het natuurlijk over de categorie buitenaardse ontvoeringen en iets met seks.

Iets met seks doet het altijd goed. Vandaar dat de geschiedenis van de Amerikaanse schoonheidskoningin Joyce McKinney die in de jaren zeventig verwikkeld raakte in een schandaal rondom een al dan niet ontvoerde mormoonse missionaris alle sensatiepapillen prikkelt. En dan vooral in de film Tabloid die de Amerikaanse documentairemaker Errol Morris erover maakte. Morris laat in het midden wat er waar is van de aantijgingen dat McKinney een Amerikaanse missionaris zou hebben ontvoerd en verkracht.

Morris is meestal op zoek naar politieke onderwerpen, zoals in zijn meest recente film The Unknown Known (zie pagina C4). Maar hij is ook altijd geïnteresseerd in de onthullende leugenachtigheid van het beeld. Volgens McKinney zijn de berichten en ook foto’s die over haar seksuele escapades in de Engelse tabloids zijn verschenen allemaal leugens en trucages. Morris laat als een ware filmdetective zien hoeveel manipulatie er met beelden mogelijk is, en hoe goedgelovig wij als kijkers meestal zijn. Maar vooral ook hoe sensatiebelust.

Dana Linssen