Fyra heet vanaf volgende maand Intercity Direct

Fyra treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer. Foto ANP / Koen van Weel

De Fyra heet vanaf 15 december Intercity Direct. De nieuwe naam wordt gebruikt vanaf de dag dat de nieuwe dienstregeling ingaat. Dat heeft NS Hispeed vandaag laten weten.

De NS zat er al een tijd mee dat veel reizigers bij de naam Fyra vooral denken aan de door problemen geplaagde V250-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De oorspronkelijke Fyra-toestellen zouden tussen Amsterdam en Brussel rijden op het hogesnelheidstraject, maar mogen door de technische problemen niet langer rijden.

Verwarring over naam

De NS kocht geen nieuwe hogesnelheidstreinen om de defecte Fyra’s te vervangen. In plaats daarvan zette de NS tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda intercityrijtuigen met Traxx-locomotieven in. Deze treinen, die de komende acht jaar moeten rijden op het traject, werden verwarrend genoeg ook Fyra-treinen genoemd.

De Traxx is met een topsnelheid van 160 kilometer per uur lang geen hogesnelheidstrein. De Fyra haalde de 250, de TGV ruim 300 kilometer per uur.

De Traxx-treinen rijden nu alleen tussen Amsterdam en Breda. De nieuwe naam geeft volgens de NS duidelijk aan wat de reiziger kan verwachten. Omdat deze rijdt over de HSL-route is hij sneller dan andere Intercity-verbindingen over conventioneel spoor. De treinen zelf zijn weer langzamer dan de Fyra-toestellen of de TGV.

De zegsman tegen Novum:

“De naam moet niet voor verwarring zorgen. Het is geen gewone intercity, maar eentje die op het hogesnelheidstraject rijdt. Dat moet wel duidelijk zijn.”

Reizigers hoeven straks alleen nog een toeslag te betalen op het traject tussen Schiphol en Rotterdam. De toeslag verdwijnt op de trajecten Amsterdam-Schiphol en Rotterdam-Breda.

De V250-treinen werden in januari vanwege talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald. Ze reden toen nog geen maand over het snelle spoor richting België. In juni besloot de NS definitief deze treinen van het traject te halen.

Voorstel voor snellere treinen haalde het niet

Vervoerder Arriva, een dochterbedrijf van Deutsche Bahn, kwam vorige maand met een eigen plan om over de hogesnelheidslijn te rijden. De Duitse ICE’s van Arriva zouden al in 2016 beschikbaar zijn en 300 kilometer per uur rijden. Dat in tegenstelling tot de hogesnelheidstreinen van NS, die pas van 2021 kunnen rijden en een snelheid hebben van 200 kilometer per uur.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld verwierp het Duitse plan. In het regeerakkoord is afgesproken dat de NS tot 2025 het alleenrecht krijgt op het hoofdrailnet.

EU onderzoekt verboden staatssteun aan NS

De Europese Commissie onderzoekt nu of de Nederlandse overheid zich schuldig maakt aan het verlenen van verboden staatssteun aan de NS. Het onderzoek gaat over het gunnen van het exploitatiecontract van de hoge snelheidslijn aan de NS.