Ook Vodafone stopt zijn geld in Europese kabels

Vodafone kampt met een teruglopende omzet, maar moet ook investeren.

Telefoonbedrijven verkopen in Europa tegenwoordig tv-signalen. En kabelbedrijven mobiele telefonie. Op de Europese telecommarkt bestaat de traditionele scheiding tussen telefoonbedrijven en kabelmaatschappijen bijna niet meer. Voor een modern telecombedrijf zijn consumenten met een vierdelig abonnement op tv, internet, mobiele én vaste telefonie de heilige graal.

Het halfjaarverslag van het Britse telefoonbedrijf Vodafone, dat vandaag werd gepubliceerd, geeft een goed beeld van de veranderingen die telecombedrijven momenteel doormaken. Afgelopen zomer kocht Vodafone voor 7,7 miljard euro Kabel Deutschland, de grootste kabelmaatschappij van Duitsland. Bovendien gaat Vodafone in Duitsland breedbandinternet aanbieden. De gedachte achter het bundelen van tv-, telefoon- en internetabonnementen is dat consumenten minder snel overstappen als ze een vierdelig abonnement bij één provider hebben afgesloten.

Vodafone moet ook wel de tv- en glasvezelmarkt op. Net als bij andere telefoonmaatschappijen staan de inkomsten uit mobiele telefonie al jaren onder druk. Consumenten versturen tegenwoordig gratis berichtjes via Whatsapp en Facebook. Onder druk van de Europese Commissie zijn de kosten voor bellen in het buitenland drastisch verlaagd. De markt voor smartphones raakt verzadigd. En de crisis zorgt in Europa ook voor dalende verkoopcijfers.

In vergelijking met vorig jaar steeg de omzet van Vodafone in het eerste half jaar van 2013 met 1,2 procent tot 22 miljard pond (zo’n 26 miljard euro). Maar in het tweede kwartaal daalde de omzet van Vodafone in West-Europa met bijna 5 procent en in Zuid-Europa met ruim 15 procent, meldt het bedrijf. De daling in Europa wordt deels gecompenseerd door groei in opkomende markten.

Maar Europa is de belangrijkste markt voor Vodafone. Het Britse bedrijf behaalt er meer dan de helft van zijn omzet. En het probleem waar Vodafone in Europa voor staat, is dat de marges onder druk staan en er tegelijkertijd grote investeringen nodig zijn voor bijvoorbeeld 4G-netwerken voor (nog) sneller mobiel internet. Wie nu niet investeert, zal in de toekomst klanten verliezen. Vodafone maakte vandaag bekend dat het zijn investeringen opschroeft om zijn positie in Europa te versterken. In totaal trekt Vodafone zo’n 3,6 miljard euro uit voor investeringen in Europa.

Als gevolg van de ontwikkelingen op de Europese telecommarkt vindt er momenteel een grote consolidatieslag plaats. Fusies en overnames bieden schaalvoordelen, en daarmee willen de grote telecombedrijven in Europa de strijd om de consument proberen te winnen.

In Duitsland nam het Spaanse Telefónica bijvoorbeeld KPN-dochter E-Plus over, waarmee in één klap het grootste mobiele telefoonbedrijf van het land werd gecreëerd. Kabelaar Liberty Global, de eigenaar van UPC, rijgt de overnames aaneen en wil één Europees net creëren. In Nederland aast Liberty Global op Ziggo, dat sinds kort mobiele telefonie aanbiedt. En het Mexicaanse América Móvil probeerde met de mislukte overname van KPN een slag te slaan in Europa.

Ook Vodafone is op overnamepad. Het bedrijf maakte bekend dat het 1 miljard pond (1,2 miljard euro) uittrekt voor de acquisitie of aanleg van breedbandnetwerken.

Maar Vodafone lijkt tevens een overnameprooi te zijn. Volgens persbureau Bloomberg zou het Amerikaanse telecombedrijf AT&T een bod overwegen.