Het lijkt nog niet op een Ray-Ban

De lancering van Google Glass is weer uitgesteld Als de concurrentie opschiet, kan die al eerder smart glasses op de markt brengen Samsung, Microsoft, Recon en Vuzix zijn er al mee bezig

De Recon Jet, een concurrent van Google Glass, is al te bestellen voor 599 dollar .

medewerker technologie

Eric Peters wilde niet wachten tot Google volgend jaar op de markt komt met brillen die berichten, websites en livefilmpjes projecteren in een hoekje van het rechterglas. Een bril die hij begin dit jaar kocht in Oregon kon dat toen al.

De skibril van het Canadese bedrijf Recon toont op een kleurendisplay onderin ook nog eens skisnelheid, hoogte en met de juiste sensors de hartslag. Door op de zijkant van de bril te drukken, of op een polsband rond de mouw van het skipak, verandert het beeldschermpje in een plattegrond van de piste, met skiërs als bewegende stipjes.

Via een camera op zijn helm kon Peters livebeelden zien op het beeldschermpje in zijn bril. Filmen was ook mogelijk. „Het display werkte verrassend goed”, zegt hij. „Je verwacht dat je met zo’n beeldscherm iets storends voor je ogen hebt, maar dat was helemaal niet zo.” Helaas werkte de bril verder bepaald niet vlekkeloos. Er was zoveel gedoe met de software dat Peters hem terugbracht naar de winkel.

Vertraging biedt kansen

De lancering van Google Glass in de Verenigde Staten is opgeschort naar de tweede helft van volgend jaar. Introductie in Europa laat misschien nog langer op zich wachten. Als de concurrentie ook maar een deel van zijn ambities waarmaakt, dan zijn er tegen die tijd heel wat andere smart glasses op de markt.

De meest innovatieve concurrenten van Google Glass beloven spectaculaire mogelijkheden, zoals het projecteren van 3D-beelden voor de neus van de brildrager, zoals de SpaceGlasses. De meest futuristische brillen zullen nog wel even op zich laten wachten. Op een beurs in Japan demonstreerde het Japanse telecommunicatiebedrijf NTT Docomo eind september een bril die karakters herkent en vertaalt. Handig voor het lezen van menu’s en uithangborden. Als alles goed gaat kunnen bezoekers van de Olympische Spelen van Tokio in 2020 er voor het eerst gebruik van maken.

Om Google Glass te verslaan, zullen de nieuwe brillen soepel moeten werken. De ervaring van Peters laat zien hoe lastig dat is. De opvolger van Peters’ skibril, de Recon Jet, is nu online te bestellen voor 599 dollar, met levering in maart. Dit is geen skibril, maar een zonnebril met camera, speciaal bedoeld voor wielrenners en andere sporters. Anders dan bij Google Glass is stembediening nog niet mogelijk. „Toch interessant”, zegt Peters. „Maar een fietsbril moet wel licht zijn. En het mag niet te warm en zweterig worden.”

Recon is één van de vele start-ups op deze nieuwe markt, maar de gevestigde orde mengt zich ook in de slimme-brillenstrijd. De Wall Street Journal vond in een patentaanvraag van Samsung een afbeelding van een slimme bril die sterk lijkt op het model van Google. In dezelfde krant vertelde een anonieme bron dat Microsoft bij Aziatische producenten heeft geïnformeerd naar de beschikbaarheid van een minicamera en andere componenten die nodig zijn om smart glasses te maken. Productie van een slimme bril zou passen in Microsofts strategie om niet alleen software te ontwikkelen, maar ook de bijbehorende apparaten.

Smart glasses op het werk

Smart glasses hebben potentie. Tienduizend speciaal geselecteerde mensen betaalden dit jaar 1.500 dollar om Google Glass te mogen testen. Ook tal van professionele gebruikers testen de bril. Philips ontwikkelt een systeem voor artsen die in een ooghoek patiëntgegevens willen zien en in academische ziekenhuizen zetten chirurgen tijdens operaties de bril op hun neus.

In een recent rapport voorspelt marktonderzoeker Gartner dat ook mensen die tijdens hun werk handleidingen raadplegen, smart glasses willen benutten. Reparateurs en gebruikers van machines hebben baat bij handboeken in een hoekje van hun bril, doorzoekbaar op stemcommando en aangevuld met video. Filmen via de bril is nuttig voor instructie, samenwerking of om te controleren of het werk goed verloopt. Gartner voorspelt dat tien procent van de Amerikaanse bedrijven binnen vijf jaar smart glasses gebruiken.

Pcdata, het bedrijf van Recon-brillentester Eric Peters, gaat er dit jaar al mee aan de slag. Pcdata levert elektronische displays waarop magazijnmedewerkers kunnen zien hoeveel producten ze uit het schap moeten pakken. Installatie van deze systemen is arbeidsintensief. Daarom gaat Pcdata de smart glasses van het Amerikaanse bedrijf Vuzix testen.

In een reclamefilmpje van Vuzix projecteert de bril een groen vlak op een magazijnschap. In de koptelefoon hoort de heftruckchauffeur hoeveel hij eruit moet pakken. „Zo goed werkt het in werkelijkheid nog niet”, zegt Peters. „Met de brillen kan je niet een groen vlak zien vanuit je ooghoek. Maar als de brillen beter worden, willen wij er klaar voor zijn.”

„Om een vlak op de juiste plaats in de ruimte te plaatsen moeten smart glasses hun omgeving scannen”, legt Yolande Kolstee uit. „Dat is lastig.” Kolstee is directeur van het Haagse AR Lab dat onderzoek doet naar augmented reality, de projectie van beelden in de wereld om ons heen.

Het beeldschermpje van Google Glass, is geen echte augmented reality, vindt Kolstee. „Wij zijn betrokken bij de ontwikkeling van smart glasses voor doven en slechthorenden. Daarom weten we hoe moeilijk het is om ondertiteling of andere beelden in een bril goed te projecteren.”