Brave confettiviering van de hitcultuur

Gisteravond werden in de Ziggo Dome in Amsterdam de MTV Europe Music Awards uitgereikt. Het extatische publiek verhulde dat veel artiesten niet kwamen.

De Nederlandse dj Afrojack (links), zanger Bruno Mars (boven), Robin Thicke en Miley Cyrus. Rechts Katy Perry, wier act met doeken duidelijk was geïnspireerd door het Eurovisie Songfestival. foto's ANP en MTV/Getty Images

Overal waren ze dit weekend in Amsterdam te vinden: samenklittende groepjes tienermeiden, met hun telefoon en slaapzak postend bij de duurste hotels. Op jacht naar sterren als Miley Cyrus, Snoop Dogg en Bruno Mars, die invlogen voor de 20ste editie van muziekshow MTV EMA, de eerste in Nederland sinds 1997.

De Europese MTV Awards zijn een brave confettiviering van populaire hitcultuur in een prettig gestoorde, zorgvuldig opgeblazen setting (‘let’s get ridiculous’). Op de overkapte zwarte loper bij concerthal Ziggo Dome in Amsterdam-Zuidoost mochten artiesten en BN-ers zich onderdompelen in het bad van gegil. Even mocht iedereen zich superster voelen. En ook binnen in de Ziggo Dome, beveiligd als Fort Knox, zinderend van sterrenstof, was alles feestelijk onder controle.

MTV kent de kracht van ‘het moment’, het zijn opstuwingen van publiek die op tv moeten tonen dat dit de belangrijkste show is waar je bij had willen zijn. Met effect: 40 miljoen kijkers keken gisteravond wereldwijd. In Nederland slechts 336 duizend – geen spraakmakend aantal voor een spectaculaire mainstream popshow zonder echt memorabele momenten.

Het door middel van audities geselecteerde publiek leerde vooraf hysterisch juichen op de juiste momenten. Techniek, theater en effecten gingen boven de dikwijls bekorte liedjes: artiesten glommen in confettiregens, knallen en vlammen. Elk optreden met dans was er een die aan de jonge fans een zucht van extase en verlichting liet ontsnappen. Dat verhulde knap dat de helft van de winnaars zijn prijs niet zelf kwam ophalen. Beyoncé liet via een videoboodschap weten hoe bijzonder verguld ze was. Ook artiesten als Snoop Dogg, Afrojack en de band Imagine Dragons traden niet op in de Ziggo Dome, maar waren via een verbinding met hun shows in De Melkweg en Heineken Music Hall even aanwezig.

Kon zangeres Miley Cyrus haar provocerende optreden op de Amerikaanse Video Music Awards overtreffen? Met de invitatie van haar ‘twerkpartner’ van toen, zanger Robin Thicke, leek een herhaling voor de hand te liggen. Het pakte anders uit. Cyrus opende de show vanuit een ruimteschip waar ze te midden van buitenaardse wezens speels op de minibillen van een lilliputter sloeg. Later kwam ze terug voor de uitvoering van haar hitballade Wrecking Ball. Naakt is ze in de clip, nu zong ze in een hoog uitgesneden bodystocking. Achter haar een projectie van de zangeres, de tranen biggelend over de wangen. Het was een ingetogen performance met enige zeggingskracht, dat nu eens enkel draaide om het liedje. Dat ze later bij het ontvangen van de prijs voor de Beste Video dan toch nog een jointje in het liberale Amsterdam moest opsteken, was een klein stout puberaal momentje. De joint werd in de Amerikaanse uitzending gecensureerd.

De komst van rapper Eminem, als laatste toegevoegd aan de line-up, maakte meer los. Niet zozeer wegens zijn wezenloze praatjes bij het ontvangst nemen van twee prijzen (Best Hiphop en Global Icon). Wel wegens zijn optreden met onder meer twee drummers, waarin hij zich de razende comebackkid toonde in een spervuur van raps op kolossale beats. Visueel indrukwekkend was de vliegact van Katy Perry (Best Female). Duidelijk geïnspireerd op spektakel van het Eurovisie Songfestival, werd ze gelanceerd met dansers aan haar rokken.

Alternatieve muziek werd matter ontvangen, Kings of Leon en The Killers overtuigden spaarzaam. Op Kensington na, die een paar dagen geleden al bekroond was als Best Dutch Act, waren er geen Nederlandse winnaars. Dj Afrojack legde het af tegen dj Avicii. Echte winnaar was Ziggo Dome, die zich met dit evenement pas echt bewees als internationale poptempel met uitstekend geluid en weldadige opzet.