In oktober kondigde Google een wijziging aan in zijn Servicevoorwaarden. Het klinkt als droge kost, maar de veranderingen hebben grote gevolgen voor de manier waarop Google Google+-profielen mag gebruiken in advertenties. Vandaag gaan de nieuwe voorwaarden in.
Net als op Facebook is het mogelijk om artikelen, video’s en links via Google+ te liken, door deze een zogenaamde ‘+1’ te geven. Deze aanbevelingen bleven voorheen beperkt tot je profiel op Google+ en waren daar zichtbaar voor je vrienden. Vanaf vandaag gaat Google jouw +1-aanbevelingen gebruiken in advertenties. Dat betekent concreet dat jouw profielfoto in het openbaar bij bepaalde advertenties in Google Zoeken kan verschijnen.

Voorbeeld van een aanbeveling. Illustratie Google
Vorige maand legde technologieredacteur Marc Hijink op nrc.nl/tech uit waarom Google deze wijziging doorvoert:
Wat niet in de toelichting staat is waarom Google met zijn gebruikers wil pronken. Google verdient tot nu toe hoofdzakelijk geld met advertenties bij de zoekmachine, die aanbieders in contact brengt met kopers van een specifiek product. Maar advertenties met een sociaal tintje werken ook: Facebook (1,1 miljard gebruikers) verdiende daar vorig jaar al 5 miljard dollar mee – dit jaar nog veel meer.
Daarmee krijgt Google+ meer trekjes van Facebook, Hijink:
Google+ (half miljard gebruikers) krijgt meer trekjes van Facebook, dat al persoonlijke aanbevelingen gebruikt voor advertenties. Het idee is dat consumenten sneller geneigd zijn iets te kopen als het aangeprezen wordt door hun vrienden. Facebook sneed zich overigens flink in de vingers toen het foto’s van gebruikers bij sponsored stories ging tonen, zonder de mogelijkheid te bieden die functie uit te schakelen. Een rechtszaak en 20 miljoen dollar schadevergoeding waren het gevolg.
Daar lijkt Google van te hebben geleerd. De zoekgigant biedt via deze pagina de optie aan om je aanbevelingen niet in het openbaar te laten verschijnen.
Of Facebook van deze zaak heeft geleerd is nog maar de vraag. Het bedrijf is van plan om alle profielen via zijn nieuwe zoekmachine, Graph Search, vindbaar te maken. Ook worden al je berichten (dus ook die van vijf jaar geleden) doorzoekbaar.