De Facebookhandel in treinkaartjes

Iedereen kent het. Je hebt braaf een kaartje gekocht, je zit in de trein en de hele reis lang: geen conducteur te zien. Dat geld heb je dus voor niks uitgegeven.

Drie studenten die in Amsterdam een ‘minor ondernemerschap’ volgen, zagen een kans. Dinsdag begonnen ze onder het motto ‘een kleine moeite, een groot gebaar’ een nieuw initiatief voor de treinreiziger. Het idee ontstond toen één van de drie op Facebook een foto zag van iemand die haar ongestempelde treinkaartje op een station had verstopt en aanbood aan haar Facebookvrienden.

Dat kan op grotere schaal, dacht Wesley Versteegen (22). Op de Facebookpagina ‘Treinkaartje delen’ kun je sindsdien je ongestempelde treinkaartje aanbieden aan iemand die datzelfde stuk die dag nog moet reizen.

Hoe werkt het?

Als na je treinreis je kaartje niet gestempeld is, vertel je op ‘Treinkaartje delen’ voor welk traject je kaartje nog geldig is. Na de treinrit verstop je het kaartje ergens op het station. Je maakt daar een foto van en plaatst die inclusief aanwijzingen op de Facebookpagina.

Of, wat ook kan: mensen met een kortingskaart spreken via ‘Treinkaartje delen’ af met iemand zonder kortingskaart. Immers,wie een abonnement heeft, mag drie anderen meenemen met korting. En omdat het via Facebook veel gedoe is, kun je binnenkort via de website treinbuddy.nl direct kijken wie op welke locatie een kaartje beschikbaar heeft.

Maar reizen er dan nog veel mensen met een kaartje?

Veruit de meeste treinreizigers hebben een OV-chipkaart. Sommigen van hen kopen ook nog wel eens los een kaartje, bijvoorbeeld als de kaart niet opgeladen is, zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Maar vooral incidentele reizigers kopen nog losse kaartjes.

Mag het van de NS?

Woordvoerder Trinthamer zegt dat het wettelijk gezien misschien wel mag, maar dat de tweede reiziger die van hetzelfde kaartje gebruikmaakt nu niet voor de dienst betaalt. „Van de inkomsten van betalende reizigers leveren wij onze dienstverlening en worden de salarissen van onze conducteurs betaald.”

Het andere deel van het initiatief – mensen met een kortingskaart koppelen aan onbekende medereizigers – juicht de NS wél toe. „Op die manier krijgen wij meer mensen in de trein.”

En hoe vaak wordt er eigenlijk niet gecontroleerd in de trein? „Dat gaan we niet zeggen.”

Is dit een nieuwe hype?

De Facebookpagina heeft al bijna 10.000 likes. Volgens de initiatiefnemers zijn er sinds dinsdag al zeventig treinkaartjes aangeboden.

En de NS? Die maakt zich geen zorgen. Eind dit jaar worden de papieren kaartjes afgeschaft. De incidentele reiziger kan dan bij de kaartautomaat een kaartje kopen waar een chip in zit, waarmee moet worden ingecheckt. Dat kaartje kan niet worden hergebruikt.