Wie in Enschede of Weert woont, tankt liever over de grens

Om het begrotingstekort met 6 miljard te laten dalen, moet een fors aantal belastingen omhoog. Een voorbeeld daarvan zijn hogere accijnzen op frisdrank, alcohol, diesel en lpg. Vooral de duurdere autobrandstof zorgde vorige week in de Kamer voor veel discussie. Diesel wordt door de hogere accijns drie cent duurder, gas zeven. Het kabinet hoopt op deze manier 230 miljoen euro extra binnen te halen, maar daar gelooft CDA’er Pieter Omtzigt, financieel deskundige en inwoner van Enschede, helemaal niets van. Naar eigen zeggen is hij zo’n beetje de enige in zijn buurt die nog in Nederland tankt. Door het prijsverschil met Duitsland en België nog hoger te maken, gaan nog meer mensen over de grens tanken. En daardoor zal, volgens Omtzigt, de opbrengst nooit 230 miljoen zijn, terwijl de pomphouders amper kunnen overleven. Volgens onderzoeksbureau Ecorys loopt Financiën nu al 606 miljoen aan accijnzen mis omdat veel mensen over de grens tanken. Met de nieuwe verhoging zou dat in 2014 oplopen tot 829 miljoen, bijna 10 procent van de verwachte accijnsopbrengst.

Maar staatssecretaris Frans Weekers (Financiën, VVD) – Weertenaar en net als Omtzigt woonachtig bij de grens – denkt dat het wel losloopt. Natuurlijk is er weglek, maar volgens hem hebben accijnsverhogingen in het recente verleden tot weinig extra weglekken geleid. Wel zegde hij de oppositie – en pomphouders – toe om na een half jaar naar de effecten te kijken.