En nu echt geld verdienen

Het democratische medium is nu beursgenoteerd Meteen op de eerste handelsdag werd het aandeel bijna het dubbele waard Maar hoe moet Twitter die waarde gaan waarmaken?

De beursgang van Twitter leidde bij de New York Stock Exchange tot uitgebreide aandacht van handelaren én journalisten. Foto Ap

redacteur technologie

Het maakt verlies en het is bijna 25 miljard dollar waard? Dat moet Twitter zijn, sinds gisteren beursgenoteerd. Een aandeel in het sociale netwerk ging al meteen van de hand voor 45 dollar – ver boven de openingskoers van 26 dollar.

Veel lastiger is de vraag hoe Twitter zo veel advertenties gaat verkopen dat die waarde ook gerechtvaardigd blijkt. Als groot sociaal netwerk wordt Twitter vaak in één adem genoemd met Facebook. Dat ging in mei vorig jaar naar de beurs en wordt nu gewaardeerd op 115 miljard dollar. Een maatje groter dus.

Behalve de omvang is er nog één verschil: Facebook maakt winst (5 miljard dollar in 2012) en Twitter slaagt daar nog niet in. In 2012 bleef Twitter steken op een verlies van 79 miljoen dollar. Op zich geen probleem voor een bedrijf dat geld moet uitgeven om internationaal zijn vleugels uit te slaan. Er worden nu lokale vestigingen van Twitter geopend, zoals in Amsterdam, om de plaatselijke advertentiemarkt te veroveren.

Twitter koestert de democratische mogelijkheden van zijn technologie, die de hele wereldbevolking in staat stelt om een mening in 140 tekens te verpakken. Ook met een oud mobieltje, ook in een Afrikaanse sloppenwijk of op het Tahrirplein in Kairo. Maar uiteindelijk moet er gewoon geld verdiend worden. Driekwart van Twitters omzet komt nog uit de VS, terwijl daar maar een kwart van het aantal twitteraars woont.

Twitter is voorzichtig met het verhogen van het aantal advertenties. Gebruikers houden wel van gratis, maar ze willen niet het gevoel hebben dat ze verkocht worden. Als gebruikers afhaken, kan Twitter wel opdoeken. Zie MySpace, zie Hyves.

Er wordt wel gesleuteld aan extra advertentiemogelijkheden. Sinds deze week toont Twitter rechtstreeks foto’s en video’s in tweets. Winkels zouden bijvoorbeeld op die manier kortingsbonnen kunnen uitsturen naar hun volgers op Twitter.

De vraag is of twitteraars daarop zitten wachten. De charme van Twitter is juist die simpele lijst met berichten van 140 tekens. Er verandert meer: Twitter toont tweets soms in andere volgorde om discussies beter weer te geven. Netwerken kopiëren ongegeneerd elkaars functies: Twitter en Google+ proberen Facebook af te troeven met het delen van foto’s en video’s, Facebook toont sinds deze week trending topics in je tijdlijn.

Twitter haalt 1,8 miljard dollar op met de beursgang en zal dit kapitaal nodig hebben om nieuwe twitteraars te werven. Er zijn 232 miljoen maandelijks actieve gebruikers, maar het groeitempo neemt af. In de afgelopen kwartalen steeg het aantal gebruikers met respectievelijk 6 en 7 procent. In de vijf kwartalen daarvoor was dat nog ruim 10 procent.

Is er sprake van verzadiging? Twitter is open voor iedereen, maar wordt toch vooral gebruikt door mensen die beroepshalve al in de belangstelling staan. Popsterren, sporters, politici, bloggers, marketeers, trendwatchers en journalisten produceren een stroom aan roddels, geruchten, grappen en hard nieuws. Maar zelfs in het praatgrage Nederland is Twitter niet doorgedrongen tot in alle poriën van de samenleving. Volgens onderzoeksbureau Newcom gebruiken 1,6 miljoen Nederlanders dagelijks Twitter. Voor Facebook zijn dat er 5 miljoen.

In Zuid-Korea en Japan neemt de groei van ‘open’ sociale netwerken als Twitter en Facebook af, meldt een onderzoeker van zakenbank BNP Paribas. Hetzelfde patroon is zichtbaar in Nederland: veel mensen maken gesloten groepen aan in Whatsapp of iMessage om berichten te versturen binnen de familie, de klas, de voetbalvereniging of een vriendenclub. Zo creëer je je eigen mini-netwerkjes.

Desondanks heeft Twitter volop mogelijkheden. 70 procent van de advertentieomzet komt van telefoons en tablet pc’s, de snelst groeiende categorie elektronica. Daarnaast slaagt Twitter er als geen ander netwerk in het ‘live’-gevoel te claimen – of het nu breaking news is of snedig commentaar tijdens #penw. Televisiezenders zien heil in de hashtag: live-uitzendingen zijn interessant voor adverteerders, zeker als je de kijker op twee schermen tegelijk kunt bestoken. Ook Twitter beschouwt die dubbelslag als de toekomst. Nu de twitteraars nog.