Winst Time Warner

Met televisieseries en films, te koop via het internet, maken bedrijven als Netflix en Amazon furore. Maar donderdag bleek dat de Amerikaanse koning van de oude media nog stevig op zijn troon zit: Time Warner boekte in het vorige kwartaal een opvallende winstgroei van 44 procent.

Het mediaconglomeraat bezit onder meer de betaalzender HBO, de filmstudio Warner Brothers en de veel bekeken kabelomroepen TBS en TNT. Juist de ‘traditionele’ branches deden het goed in het derde kwartaal. HBO maakt internationaal naam – ook in Nederland – met series als Game of Thrones, Girls en The Newsroom. Het abonneegeld en de reclametarieven voor de omroepen stijgen, wat klanten en adverteerders niet lijkt af te schrikken.

Warner Brothers leed de afgelopen maanden verlies, maar volgens topman Jeff Bewkes zal de studio later dit jaar scoren met de inkomsten van films als The Hobbit.

Andere onderdelen van Time Warner lijden wel verlies. De kijkcijfers van de 24-uurs nieuwszender CNN zijn de laatste tijd beroerd, maar Bewkes zegt vertrouwen te hebben in de nieuwe plannen van directeur Jeff Zucker. Die wil dat CNN meer eigen programma’s gaat brengen, zoals de kook- en reisshow van Anthony Bourdain. De omroep die groot werd met hard, internationaal nieuws zou minder op breaking news moeten leunen.

Ook de uitgever Time Inc, die het weekblad Time publiceert, lijdt verlies. Het voornemen is om deze divisie inclusief het beroemde magazine volgend jaar af te stoten. Time zou dan zelfstandig voort moeten bestaan.

De omzet van moederonderneming Time Warner bleef het afgelopen kwartaal gelijk: omgerekend 5,11 miljard euro. Maar de winst steeg met 870 miljoen euro. Op de beurs van Wall Street had het nieuws weinig invloed. Het aandeel is het afgelopen jaar al 40 procent gestegen. Gisteren bleef de koers gelijk rond de 67 dollar (49,60 euro).

Ondanks het topkwartaal heeft Time Warner de winstverwachting voor 2013 niet bijgesteld. Want in het vierde kwart blijven de inkomsten gelijk, zo wordt voorspeld. Dat zou komen door stevige investeringen, vooral in nieuwe televisieseries zoals het crime-drama Mob City op de omroep TNT.

Daaruit blijkt dat het mediabedrijf de strijd om de kijker zeker niet opgeeft. Een groeiend aantal Amerikanen kijkt geen televisie meer via de kabel – ze gebruiken internet, computers, tablets en telefoons voor entertainment. En dat vermaak komt in toenemende mate van nieuwelingen als Netflix. De Time Warner Cable-divisie is marktleider in grote steden zoals Los Angeles, maar de nieuwe shows zijn even goed te bekijken op iPads en Samsung-telefoons. Wat Time Warner mee heeft: het signaal waarmee de media worden verzonden en ontvangen, wordt vaak nog wel degelijk aangeleverd door Time Warner Cable.