Beurskoers Twitter schiet omhoog - ruim 70 procent boven introductieprijs

Twitterbanners op de muren van de New York Stock Exchange. Foto AP / Mark Lennihan

De aandelenkoers van Twitter, dat vanaf vandaag een beursgenoteerd bedrijf is, opende en sloot op 45 dollar (ruim 32 euro). Vannacht, Nederlandse tijd, werd bekend dat het aandeel bij opening 26 dollar zal kosten.

De koers van de aandelen van Twitter opende vanmiddag op 45,10 dollar, 73 procent boven de introductiekoers, zo meldde persbureau AP. Tegen deze prijs is de onderneming 31 miljard dollar waard. Aan het eind van de dag sloot het ook bijna op dezelfde prijs van 45 dollar.

NRC-techredacteur Marc Hijink:

Volgens Hijink geeft de hoge opening aan hoe groot de hype is.

“De eerste dag is nooit een goede weergave omdat er door allerlei partijen aandelen worden ingekocht om de koers hoog te houden. Maar het zegt weinig over de werkelijke waarde. De markt is behoorlijk opgeklopt nu, wat niet wil zeggen dat je niet goed kan verdienen als je goed speculeert. Maar of het bedrijf op termijn een gezonde business heeft, daar heeft de beurskoers weinig mee te maken. Als onderneming heeft het te maken met een langzaam groeitempo dus dat betekent ook dat het een beperkte advertentiemarkt heeft. Afwachten dus of het bedrijf die hoge koers ook straks echt waard is.

Update 16:03 uur:

Volgens persbureau Reuters zal het aandeel flink hoger openen dan vooraf werd verwacht, tussen de 42 en 46 dollar:

De startprijs is hoger dan Twitter eerder aangekondigde. De afgelopen dagen bleek dat de vraag naar het aandeel groot is. De beursgang moet het bedrijf zo’n 2,1 miljard dollar opleveren (1,6 miljard euro). Het bedrijf is bij het openen van de beurs zo’n achttien miljard dollar waard. Twitter staat als ‘TWTR‘ genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE).

Video van de NOS over de beursgang van Twitter:

218 miljoen actieve gebruikers per maand

Twitter, begonnen in 2006, telt nu ruim 218 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Elk dag wordt een half miljard tweets de wereld ingestuurd. Indrukwekkende aantallen, maar Twitter heeft niet de reikwijdte van Facebook, schreef onze technologieredacteur Marc Hijink eerder in NRC Handelsblad:

“Het grootste sociale netwerk telt zo’n 1,2 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn en heeft een jaaromzet van ruim 5 miljard. Twitters inkomsten komen vooral nog uit de VS. Driekwart van de Twitter-gebruikers woont buiten de VS, maar ze brengen slechts 25 procent van de omzet in het laatje.”

Wat maakt Twitter dan zo gewild?

“In de eerste plaats trekken beursgangen altijd extra gretige beleggers die willen profiteren van de hype. Daarnaast haalt Twitter 70 procent van zijn omzet uit advertenties op telefoons en tablets. En die mobiele advertentiemarkt is volgens investeerders de heilige graal van de media-industrie. Bedrijven die erin slagen consumenten via hun draagbare gadgets te bereiken, hebben de toekomst.”

Facebook bij beursgang in begin hard onderuit

In mei vorig jaar ging Facebook de beurs op. Het aandeel van de onderneming van Mark Zuckerberg startte twaalf euro hoger, op 38 dollar. Wel ging het aandeel hard onderuit op de dag van de beursgang. Dat kwam vooral doordat de waardering van Facebook teveel was opgeklopt, zo schreef technologie redacteur Marc Hijink toen:

“Zakenbanken moesten op de eerste beursdag van Facebook herhaaldelijk ingrijpen om te voorkomen dat de koers van het sociale netwerk te ver inzakte. Dat is een eerste teken dat de waardering van het technologiebedrijf te veel was opgeklopt.

Zulke ondersteunende aankopen zijn normale ingrepen voor banken die een beursgang begeleiden, maar het is een teleurstelling na al het tromgeroffel rondom Facebook. De hype was zover opgeklopt dat het aandeel werd verhandeld voor ruim honderd keer de laatstverdiende winst. Bij veel bedrijven is die verhouding beduidend lager.”

Facebook onderuit op de NASDAQ. Foto AP / Richard Drew

Het aandeel bleef ook na de eerste dagen van de beursgang dalen. Op 20 augustus, zo’n drie maanden na beursgang bereikte het aandeel een dieptepunt van 18,75 dollar. Dat is minder dan de helft van 38 dollar van de eerste dag.

Het verlies kwam volgens media redacteur Jan Benjamin vooral doordat Facebook vaag is over manier waarop het denkt geld te gaan verdienen in de toekomst:

“Beleggers willen meer zekerheid van Facebook. Ze hoopten te horen hoe het bedrijf denkt te gaan verdienen aan zijn één miljard gebruikers. Maar het antwoord op die vraag kwam niet echt.”

Inmiddels gaat het beter met Facebook. Het afgelopen kwartaal boekte het bedrijf een recordomzet, mede dankzij de mobiele applicaties van het sociale netwerk. Bijna negentig procent van de 2,02 miljard dollar (1,47 miljard euro) omzet komt uit advertenties, waarvan 49 procent komt uit advertenties via mobiele telefoons.

Ook is het aandeel sinds juli van dit jaar aan een klim ophoog begonnen. Gisteren sloot het aandeel op de Amerikaanse NASDAQ op 49,12 dollar.

Verloop van het aandeel Facebook op de NASDAQ sinds de start in 2012. Illustratie Yahoo Finance