Twitter naar de beurs: prijs per aandeel is 26 dollar

Twitter gaat vandaag naar de beurs onder de naam TWTR. Foto ANP / EPA / Marius Becker

De introductieprijs van een aandeel in Twitter is vastgesteld op 26 dollar (ruim 19 euro). Dat heeft het bedrijf vannacht bekendgemaakt middels een tweet. Na onder meer Google, Facebook en LinkedIn krijgt ook Twitter vandaag een beursnotering, onder de naam TWTR.

De aandelenprijs is hoger dan Twitter eerder aankondigde, schrijft Novum Nieuws. De afgelopen dagen bleek de vraag naar het nieuwe aandeel groot. De beursgang levert Twitter ongeveer 2,1 miljard dollar op, als alle aandelen worden verkocht. Het bedrijf is, zodra de handel aan de New Yorkse beurs vandaag opent, zo’n 18 miljard dollar waard.

Het is de grootste beursgang van een technologiebedrijf sinds Facebook in mei vorig jaar. Maar Twitter, dat nog altijd verlies lijdt, schat zichzelf op slechts een fractie van de waarde van Facebook. Daarmee hoopt het bedrijf te voorkomen wat Facebook overkwam: de prijs per aandeel daalde snel na de beursgang, en kwam pas na meer dan een jaar weer op peil. Kort na de beursgang begaven de computers van de Nasdaq het.

Twitter heeft niet de reikwijdte van Facebook, wél een mobiele advertentiemarkt

Twitter, begonnen in 2006, telt nu ruim 218 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Elk dag wordt een half miljard tweets de wereld ingeschoten. Indrukwekkende aantallen, maar Twitter heeft niet de reikwijdte van Facebook, schreef onze technologieredacteur Marc Hijink eerder in NRC Handelsblad:

“Het grootste sociale netwerk telt zo’n 1,2 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn en heeft een jaaromzet van ruim 5 miljard. Twitters inkomsten komen vooral nog uit de VS. Driekwart van de Twitter-gebruikers woont buiten de VS, maar ze brengen slechts 25 procent van de omzet in het laatje.”

Wat maakt Twitter dan zo gewild?

“In de eerste plaats trekken beursgangen altijd extra gretige beleggers die willen profiteren van de hype. Daarnaast haalt Twitter 70 procent van zijn omzet uit advertenties op telefoons en tablets. En die mobiele advertentiemarkt is volgens investeerders de heilige graal van de media-industrie. Bedrijven die erin slagen consumenten via hun draagbare gadgets te bereiken, hebben de toekomst.”