„Als je de naar de MTV-awards op tv kijkt, besef je niet dat het publiek dat je ziet eerst gecast is”, zegt MTV-presentatrice Anna-Alicia Sklias. Ze zit achter de jurytafel in Club Ziggo, Amsterdam. Samen met twee andere juryleden bepaalt zij wie er zondag vooraan mag staan bij de MTV European Music Awards (EMA’s) in de Ziggo Dome.
Een kaartje voor de MTV EMA’s krijg je zomaar niet. Een plekje in de zaal moet je verdienen. Tijdens de auditie moeten fans laten zien dat ze écht aanwezig willen zijn bij de awardshow, waar populaire, internationale popsterren als Katy Perry en Miley Cyrus optreden. „We zijn op zoek naar fans die enthousiast zijn. Dat doet het goed op beeld”, zegt Sklias.
„Ik heb alles over voor een kaartje”, verzucht de 30-jarige Nard Colijn (,,Kun je misschien 25 opschrijven, dan klinkt het minder erg”). Op glimmende naaldhakken staat hij in de rij. Colijn probeerde eerder al „op alle mogelijke manieren” een ticket voor de awardshow te veroveren. Een deel van de kaarten kwam vorige maand in de verkoop. Kosten: 95 euro voor een plek met onbeperkt zicht. „Ik zou er ook 300 euro voor over hebben”, zegt Colijn. Maar een automatische selectie bepaalde wie een kaartje kreeg, en hij hoorde daar niet bij. Een ander deel van de tickets werd via wedstrijden en weggeefacties aan fans gegeven. Colijn deed aan alle acties mee, zegt hij verongelijkt. Steeds zonder succes.
Hoeveel fans er zondag precies in de Ziggo Dome kunnen, daar doet MTV geen uitspraak over. Tijdens een concert passen er 17.000 bezoekers in de zaal, maar de televisieapparatuur zal ook heel wat ruimte in beslag nemen. Eén ding is zeker: er is niet genoeg plek voor iedereen die de awards wil bijwonen. „Voor de meesten zijn deze audities dan ook de laatste hoop op een kaartje”, zegt Sklias.
Märel Bijveld (16) noemt het bijwonen van de EMA’s „een droom”. Samen met vijf vriendinnen staat ze al meer dan drie uur in de rij. Dat vinden ze niet erg, ze leerden elkaar tenslotte kennen in de rij voor een concert van de Britse singer-songwriter Passenger. Sommigen wachtten meer dan twaalf uur voor de deur, zodat ze tijdens het concert zo dicht mogelijk bij hun idool konden staan.
Bijveld en haar vriendinnen dragen groene vuilniszakken beplakt met sterren. Hun schoenen zijn ingepakt met aluminiumfolie. Ze zijn verkleed als alien, leggen ze uit. De meiden hebben een eigen versie gemaakt van Katy Perry’s hit ‘E.T’. Märel Bijveld gaat het nummer voor de jury zingen. „Ik ga niet van mezelf zeggen dat ik goed kan zingen”, zegt ze bescheiden. Haar vriendinnen vallen haar bij: „Ze is door naar de liveshows van het programma The Voice of Holland.” Bijveld kijkt verlegen naar de vloer.
Colijn moet het iets minder van zijn talent hebben. Niemand wilde vandaag met hem mee, dus doet hij in zijn eentje een „vervallen Britney Spears act”. De blonde krullen van zijn pruik blijven hangen in zijn stoppelbaard. Voorzichtig tilt hij zijn ochtendjas op, om de grijze boxer die hij daaronder draagt te laten zien. Die ochtendjas gaat straks voor de jury natuurlijk uit. „Naakt verkoopt”, zegt hij lachend.
Op het plein voor Club Ziggo staan dranghekken, genoeg om honderden mensen rustig te laten wachten. Maar buiten is het stil. Alleen binnen klinkt gegil en harde muziek. Daar is ruimte genoeg voor de grotendeels 16 en 17- jarige, wachtende tieners. „Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het zwart zou zien van de mensen”, zegt Sklias. Ze is al druk aan het twitteren om meer publiek te bereiken. De audities werden aangekondigd op de website van de EMA’s, maar veel jongeren blijken niet van het bestaan af te weten, zegt ze. „Misschien denken ze: het is zo populair, ik maak toch geen kans.”
Maar iedereen maakt vandaag kans. Sterker nog, niemand gaat weg zonder kaartje. „We zijn hier echt niet streng, iedereen krijgt een ticket voor de shows. Tenzij je hier echt droog staat te doen en absoluut geen moeite doet”, zegt ze. En de fans die eerder al een kaartje kochten en daarvoor 95 euro moesten betalen? „Tsja, that’s life”, besluit Sklias.