Amerikaans bedrijf koopt BrandLoyalty

BrandLoyalty, een onbekend bedrijf in spaarzegeltjes en -acties blijkt in één klap een half miljard euro waard.

Het is een financiële klapper. Zijn bedrijf is een half miljard waard. BrandLoyalty, een onderneming in spaarzegels en andere marketingacties is sinds gisteren in Amerikaanse handen. Oprichter en eigenaar Robert van der Wallen (46) is in één keer multimiljonair.

Het Amerikaanse bedrijf Alliance Data Systems (ADS), dat wereldwijd marktleider in promotieacties is, heeft voor 60 procent van de aandelen 360 miljoen dollar betaald (zo’n 267 miljoen euro). De resterende 40 procent koopt ADS de komende vier jaar in tranches van 10 procent.

Daarmee komt de totale waarde van BrandLoyalty op 445 miljoen euro, al kan dat bedrag nog veel verder oplopen. De Amerikanen kopen telkens 10 procent aandelen tegen een prijs die afhangt van de prestaties van het bedrijf, zo is de afspraak. Ook is er een ‘earn out’-regeling getroffen, waarmee grootaandeelhouder Van der Wallen aanspraak kan maken op een extra bedrag, afhankelijk van de winst in 2014.

BrandLoyalty telt vierhonderd medewerkers, van wie er 180 op het hoofdkantoor in Den Bosch werken. Het bedrijf zit verder in onder meer Hongkong, Brazilië, China en Duitsland. BrandLoyalty maakte vorig jaar een omzet van 362,7 miljoen euro en een nettowinst van 32,4 miljoen euro.

Van der Wallen richtte het bedrijf op toen hij 28 was. Hij heeft een „substantieel meerderheidsbelang” in zijn bedrijf. Hoeveel aandelen hij heeft, wil zijn woordvoerder niet preciseren.

BrandLoyalty sponsort de schaatsploeg van Jac Orie, maar wat het bedrijf doet weet vrijwel niemand. Winkelketens betalen BrandLoyalty om hun omzet te vergroten. Denk aan Metro (MediaMarkt, Saturn, Makro), Lidl, Tesco, Spar en Migros. Het bedrijf geeft zegeltjes uit om te sparen voor glaswerk of een pannenset, maar arrangeert ook kortingsacties via apps op de mobiele telefoon.

In Het Financieele Dagblad legt Van der Wallen uit dat hij de risico’s van promotieacties voor de winkelier wegneemt. „Wij kopen op grote schaal glaswerk, bestek of servies in. Omdat we wereldwijd actief zijn, kunnen we producten overal wegzetten.” Winkeliers hoeven dus niet te vrezen met stapels servies te blijven zitten na een mislukte actie, wil hij maar zeggen.

De combinatie van BrandLoyalty en ADS noemt Van der Wallen een „match made in heaven”. Zelfstandig lukte het hem niet om succesvol te zijn in de VS, nu ziet hij kansen. Hij hoopt te profiteren van de ervaring die de Amerikanen hebben met data-analyse en acties waarbij verschillende winkelketens samen optrekken. De Amerikanen zijn geïnteresseerd in de ervaring die BrandLoyalty heeft met korte actieperiodes en met nieuwe media.