Twitter durft te mikken op hogere beurswaarde

Twitter wordt hongerig en schroeft de waarde per aandeel op met 30 procent.

Het was echt niet de bedoeling, maar Twitter laat zich toch meeslepen door de hype rond de aanstaande beursgang. Het sociale netwerk – nog altijd verlieslijdend – mikt op een fors hogere openingskoers van 23 tot 25 dollar per aandeel. Dat brengt de totale beurswaarde op 13,9 miljard dollar (10,3 miljard euro).

Aanvankelijk ging Twitter voor 17 tot 20 dollar, maar de belangstelling van beleggers is groter dan verwacht. Zó groot zelfs, dat gretige Amerikaanse beleggers zich vorige maand al vergisten door waardeloze aandelen van de failliete Tweeter Homer Entertainment Group te kopen (verwarrend genoteerd als TWTRQ).

Ze waren veel te vroeg, want pas vanaf donderdag zal het aandeel ‘TWTR’ genoteerd staan op de New York Stock Exchange (NYSE). Dus niet op technologiebeurs Nasdaq, waar sociale netwerken als Facebook en Groupon genoteerd staan. LinkedIn wordt ook op NYSE verhandeld.

Twitter gaf van te voren aan dat het een chaotische beursgang als die van Facebook wilde voorkomen. Facebook haalde veel meer geld op – 16 miljard dollar (Twitter ging eerst voor 1,6 miljard) en had een hogere openingskoers. In mei 2012 ging het mis, omdat de computers van de Nasdaq het begaven en de openingskoers inzakte.

Twitter liet overdadig tromgeroffel achterwege, maar de verhouding tussen beurswaarde en omzet lijkt nu toch erg veel op die van Facebook in aanloop naar diens beursgang. Twitter is zelfs duurder dan Facebook, redeneert persbureau Bloomberg, als je kijkt naar de verwachte inkomsten over 2014 in verhouding met de beurswaarde. Terwijl Twitter kleiner is en in 2012 nog verlies draaide – 79 miljoen dollar op een omzet van 317 miljoen.

Twitter, begonnen in 2006, telt nu ruim 218 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Elk dag wordt een half miljard tweets de wereld ingeschoten. Indrukwekkende aantallen, maar Twitter heeft niet de reikwijdte van Facebook. Het grootste sociale netwerk telt zo’n 1,2 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn en heeft een jaaromzet van ruim 5 miljard. Twitters inkomsten komen vooral nog uit de VS. Driekwart van de Twitter-gebruikers woont buiten de VS, maar ze brengen slechts 25 procent van de omzet in het laatje.

Wat maakt Twitter dan zo gewild? In de eerste plaats trekken beursgangen altijd extra gretige beleggers die willen profiteren van de hype. Daarnaast haalt Twitter 70 procent van zijn omzet uit advertenties op telefoons en tablets. En die mobiele advertentiemarkt is volgens investeerders de heilige graal van de media-industrie. Bedrijven die erin slagen consumenten via hun draagbare gadgets te bereiken, hebben de toekomst.