Minister Schultz ziet geen nut in rechts inhalen door automobilisten

De verkeersdoorstroming wordt niet verbeterd als automobilisten voortaan ook rechts in mogen halen, schrijft minister Schultz. Foto ANP / Catrinus van der Veen

De verkeersdoorstroming wordt niet verbeterd als automobilisten voortaan ook rechts in mogen halen. Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen in antwoord op vragen van partijgenoot en Kamerlid Ton Elias.

VVD’er Elias had de minister half mei gevraagd of de Amerikaanse inhaalregels iets voor Nederland zijn. In de Verenigde Staten mag volgens deze zogenaamde Keep your lane-systematiek op de snelweg ook rechts worden ingehaald, maar moeten weggebruikers ook zo veel mogelijk op hun eigen rijstrook blijven. Dit systeem kan een positief effect hebben op het verkeer omdat het aantal rijbaanwisselingen daalt, waardoor het verkeer rustiger wordt en beter zou kunnen doorstromen.

Schultz zegt echter “geen aanleiding” te zien om aan te nemen dat het gebruik van dit systeem in Nederland “een positieve bijdrage kan leveren aan de veiligheid en doorstroming van het verkeer op het hoofdwegennet”.

Onderzoek werd in 2000 al uitgevoerd

In 2000 is al eens onderzocht of dit systeem de doorstroming in Nederland zou verbeteren. Toen werd al geconcludeerd dat het systeem niet goed werkt als er maar twee rijstroken beschikbaar zijn, onder andere door de “verschillende snelheidslimieten voor personenauto’s en vrachtwagens”. Het aantal snelwegen met slechts twee rijstroken is hier nog altijd ver in de meerderheid. Nederland telt 866 kilometer aan rijbanen met meer dan twee rijstroken en 4.292 kilometer aan rijbanen met twee rijstroken, schrijft de minister.

Ook worden volgens een onderzoek uit 2011 wegen met drie of meer rijstroken in Nederland al goed benut. Verder is de Amerikaanse methode volgens de minister al deels van toepassing is in Nederland. Zo mag in files wel rechts worden ingehaald.

De minister wijst er ook nog op dat Australië eerder nog een model had dat vergelijkbaar is met het Amerikaanse model. Na een proef is dat land echter in 1998 overgestapt op inhaalregels die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse, omdat die de doorstroming juist bevorderden.