Terugkijken: de Indiase raketlancering naar Mars

De draagraket met de Mangalyaan, wat in het Hindi ‘Mars-schip’ betekent, wordt naar Mars gelanceerd. Foto AP / Arun Sankar K.

India hoopt zich aan te sluiten bij een kleine club pioniers die naar Mars zijn afgereisd. Even na tien uur vanochtend werd met succes de draagraket met de goudkleurige Mangalyaan, wat in het Hindi ‘Mars-schip’ betekent, gelanceerd. Als de missie van de sonde naar Mars slaagt, dan is India na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten en Europa het vierde land of groep landen die de Rode Planeet bereikt. India wil graag eerder dan China Mars hebben bereikt.

India ziet de Mars-missie vooral als een demonstratie van zijn technologische kennis. Radhakrishnan, directeur van de Indiase ruimtevaartorganisatie:

“We willen gebruikmaken van de eerste mogelijkheid om een ruimteschip in een baan om Mars te brengen en, als het daar eenmaal is, enkele betekenisvolle experimenten uit te voeren en de wetenschappelijke gemeenschap een impuls te geven.”

Het is de eerste Mars-missie voor India en geen enkel land is er bij de eerste poging direct in geslaagd de Rode Planeet te bereiken. Bovendien zijn meer dan de helft van pogingen naar Mars te reizen mislukt. Japan en China slaagden er beide niet in om Mars te bereiken.

Beelden van de lancering:

De Mangalyaan werd gelanceerd vanaf het zuidoostelijke eiland Shriharikota:

De draagraket brengt de sonde in een baan om de aarde. Na een maand cirkelen zal het toestel, ter grootte van een flinke koelkast, genoeg snelheid hebben bereikt om 780 miljoen kilometer af te leggen naar Mars. De reis duurt iets minder dan een jaar. Als het ruimtevaartuig eenmaal om Mars cirkelt, wordt er onderzoek gedaan naar de geologie en de atmosfeer van de planeet. Naar verwachting kan er ongeveer een halfjaar onderzoek worden gedaan.

Indiase trots én kritiek op missie

In India wordt met patriottistische trots gereageerd op de missie, hoewel niet iedereen enthousiast is, schrijft onze correspondent Joeri Boom vandaag in NRC:

Kritiek was er slechts toen de missie een jaar geleden werd aangekondigd. Waarom zo’n dure ruimtemissie terwijl het land een tekort heeft aan toiletten en leraren? Ontwikkelingseconoom Jean Dréze noemde het project ‘onderdeel van het onzinnige streven van de Indiase elite naar de status van supermacht.’

In India leeft tweederde van de bevolking van minder dan 2 dollar per dag. Het land kent 230 miljoen ondervoede inwoners, het hoogste aantal ter wereld. India besteedt jaarlijks 1,3 miljard dollar aan zijn ruimteprogramma, deze missie kost 72 miljoen dollar (55 miljoen euro). Dat is relatief ‘weinig’: ongeveer een zesde van wat de nieuwe Mars-missie van de NASA kost die over twee weken van start gaat. En er zijn ook veel positieve geluiden in India te horen:

Anderen wijzen erop dat de satellieten die India sinds 1965 lanceerde geïsoleerde dorpen met de wereld verbinden en nauwkeurig het weer voorspellen voor India’s miljoenen keuterboertjes. Met behulp van eigen satellieten kon onlangs de baan en kracht van een verwoestende cycloon aan de oostkust correct voorspeld worden, waardoor vele levens werden gespaard.

New Delhi Television Limited (NDTV) filmde eerder bij de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO op Shriharikota de gouden sonde. Ook in deze reportage ligt de nadruk op het Indiase enthousiasme rondom de missie: