‘Als ik iemand volg om de mode moet die geen traktaties posten’

May-Britt Mobach stopte bij Marie Claire en begon een eigen modesite. Wat leest zij zelf?

Ze was in feite net op tijd weg. May-Britt Mobach, tot 1 oktober hoofdredacteur van glossy Marie Claire, verliet Sanoma vlak voor dat bedrijf afgelopen donderdag het slechte nieuws aankondigde. Marie Claire is een van de bladen die door Sanoma in de etalage zijn gezet. Diezelfde middag lanceerde Mobach amayzine.com, een site over mode en beauty.

„Het was een buikgevoel”, zegt ze. „Ik wilde al langer iets met online doen, en heb het idee voor amayzine.com een jaar geleden ook eerst aan Sanoma gepitcht. Mijn hart bloedt voor het bedrijf dat kapseist. Maar het slechte nieuws was een bevestiging van de pijn in mijn buik die ik al een tijd voelde. Van mijn nieuwe project krijg ik juist vlinders in mijn buik.” Ze stak samen met haar man eigen geld in het project. Inkomsten moeten komen van adverteerders en branded content.

Waarom begint u een digitaal medium?

„Ik had het intrinsieke gevoel dat print niet meer van deze tijd is. Dan hadden we weer een strategische sessie met de uitgever, terwijl we de dalende trend niet konden omdraaien. Ik merk dat ik zelf ook minder tijdschriften lees, op een paar titels als Love en Linda na. Sinds een jaar twitter en instagram ik veel. De constante feedback is lekker.”

Gebruikt u sociale media alleen voor werk?

„Ja, het gaat altijd over mode en beauty. Ik vind het ook irritant als ik een modisch iemand volg en die plaatst ineens een foto van zelfgemaakte traktaties.”

Welke sites dienen u als voorbeeld?

„Als ik de zaterdagkranten lees, stel ik altijd zelf mijn ideale krant samen. Lux uit NRC, het magazine van de Volkskrant, PS van het Parool. Zo doe ik dat ook met sites. Ik kijk graag op style.com voor het overzicht en ben groot fan van Garance Doré, een modeblogger en illustrator die overal vooraan zit. Qua karakterbuilding heeft de serie Sex & the City me erg geïnspireerd. Ik wil met de redacteuren op de site ook zoiets doen: dat je ze volgt omdat je je met hen kan identificeren.”

U was eerder eindredacteur van RTL Boulevard. Denkt u dat de grenzen tussen tv, print en digitaal zullen vervagen?

„Juist niet. Ieder medium behoeft zijn eigen format. Als ik amayzine.com op tv zou brengen, zou het een smal onderdeel moeten zijn. Iets als: ‘Wie wordt de nieuwe editor?’.”