Tegenvaller Fyra gaat af van spoorbudget

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Foto ANP/ Martijn Beekman

De tegenvaller van 119 miljoen euro als gevolg van het Fyra-debacle gaat ten koste van het spoorbudget, zo heeft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld laten weten tijdens het debat over de alternatieve plannen voor de Fyra, schrijft Novum.

Het bedrag wordt gekort op het infrafonds, waarmee uitgaven voor zowel het spoor als de weg worden gefinancierd. Onder anderen CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vreesde dat hierdoor automobilisten zouden opdraaien voor de Fyra-flop. Ook eiste het CDA, net als onder meer VVD en D66 dat de NS zelf verantwoordelijk zou worden gehouden voor het bedrag. Ze zouden onder andere efficiënter moeten gaan werken.

‘NS krijgt al forse klap’

PvdA-minister Dijsselbloem van Financiën vindt dat niet realistisch. Niet alleen moet de NS vanaf 2017 al honderd miljoen euro structureel besparen, het Fyra-debacle zorgt voor een vermogensverlies van 221 miljoen euro. Een forse klap, volgens Dijsselbloem. De NS heeft ook nog 125 miljoen euro ingeboekt voor het afwikkelen van de contracten met de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In totaal krijgt de NS een rekening van 465 miljoen gepresenteerd.

Het totaalbedrag van de geleden schade zal de parlementaire enquêtecommissie becijferen, zei Dijsselbloem, maar het bedrag zal fors worden. De teller staat op dit moment op ruim 1,2 miljard euro, rekende hij voor: 622 miljoen aan extra lasten en verlies aan inkomsten. Een paar jaar geleden is al een verlies van 600 miljoen euro ingeboekt.

Mansveld bekijkt of nieuwe intercity’s sneller kunnen

Mansveld zei eerder in het debat te zullen gaan kijken of de nieuwe intercity’s die de NS wil aanschaffen ook harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Ook gaat ze de boodschap vanuit de Kamer om eerder hsl-materieel te laten rijden “indringend overbrengen” aan de NS, zei ze volgens Novum.

Ze reageerde daarmee op kritiek van VVD-Kamerlid Betty de Boer, die eist dat de NS alsnog materieel aanschaft dat harder kan rijden dan de geplande 200 kilometer per uur. Ze wees erop dat de treinen worden aangeschaft voor dertig jaar en wil de kans niet mislopen dat de treinen mogelijk kunnen worden ingezet voor buitenlandse trajecten op het supersnelle spoor.

De geplaagde V250-trein

De geplaagde V250-trein. Foto EPA / Thierry Roge

Kritiek op plannen

Maar er was meer kritiek op de alternatieve plannen, waarin afscheid wordt genomen van de flitstrein voor binnenlands vervoer en er hogesnelheidstreinen rijden van Thalys en Eurostar naar Brussel, Parijs, Lille en Londen. Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wordt er niet meer geconcurreerd met het vliegtuig, “maar met de buslijn”. Het plan is een “fata morgana”, omdat onduidelijk is wat er precies gaat rijden. Ook zijn de plannen gebaseerd op “juridisch drijfzand”, want concurrenten hebben niet de kans gekregen met andere plannen te komen.

Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven viel hierover: zij wees op het plan van Arriva, dat zegt wel met snel hsl-materieel te kunnen rijden. Toch is de verwachting dat een meerderheid van de Tweede Kamer zal instemmen met de alternatieve plannen.

Hoe zat het ook al weer met de geplaagde V250?

Al in de eerste weken na de start eind juli vorig jaar kreeg de V250 van de Italiaanse maker AnsaldoBreda geregeld te maken met storingen. Ook nadat de Fyra startte met het rijden tussen Amsterdam en Brussel volgden er problemen, uitvallende treinen, uren vertraging.

Op 17 januari van dit jaar haalt de NS de V250 uit de dienstregeling, nadat er drie treinen zijn beschadigd door ijsbrokken. De oude, langzamere treinstellen, ook Fyra genoemd door de NS, blijven wel rijden. Een dag later krijgt de V250 een rijverbod in België.

Op 31 mei dit jaar zeggen de Belgische Spoorwegen het contract met AnsaldoBreda op, drie dagen later volgt ook de NS. Er verschijnt een ontluisterend rapport, waarin staat hoeveel er mis was met de V250–treinstellen. De topman van AnsaldoBreda ontkent dat er iets mis is met de flitstreinen en beschuldigt de NS van “onkunde”. De partijen zijn in een juridisch conflict verwikkeld en eisen tientallen miljoenen van elkaar.