PostNL: minder winst, maar wel beter resultaat

De Nederlandse postmarkt kromp in een jaar tijd met 12 procent. PostNL vangt dit deels op door veel meer pakketjes te bezorgen. De reorganisatie bij het bedrijf ligt voor op schema.

De nettowinst van PostNL bedroeg in het derde kwartaal van dit jaar 2 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 12 miljoen euro. De daling wordt grotendeels veroorzaakt door reorganisatiekosten, zo maakte het postbedrijf vanochtend bekend.

De reorganisatie bij PostNL ligt wel voor op schema, zo zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen vanochtend. „Er zit vaart in de kostenbesparingen bij het postbedrijf in Nederland.” Beleggers reageerden daar positief op. Het aandeel PostNL steeg vanochtend op de beurs in Amsterdam met 7 procent, naar 4,14 euro.

PostNL verwacht dit jaar 90 tot 110 miljoen euro te besparen. Eerder werd uitgegaan van 60 tot 80 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat, zo maakte PostNL vanochtend bekend, komt dit jaar daardoor uit op een bedrag tussen de 130 tot 160 miljoen euro. Eerder werd een bedrag tussen de 50 tot 90 miljoen euro verwacht.

PostNL (ruim 66.000 medewerkers) reorganiseert om de sterke krimp op de Nederlandse postmarkt op te vangen. Het aantal brieven dat PostNL bezorgt, is in een jaar tijd met twaalf procent gedaald.

De omzet die PostNL behaalt met het bezorgen van brieven daalde echter minder hard, zo bleek vanochtend. In het derde kwartaal van vorig jaar bedroeg de omzet op de Nederlandse postmarkt 506 miljoen euro. Dit jaar was dat 488 miljoen euro, een daling van 4 procent. Het bedrijfsresultaat op de Nederlandse postmarkt verbeterde zelfs, met 15 miljoen euro tot 25 miljoen euro. Dat is een gevolg van de kostenbesparingen en de prijsverhoging van postzegels met 6 cent per 1 augustus.

De omzet van PostNL daalde het afgelopen kwartaal licht, met 2 miljoen euro tot 1,02 miljard euro. Die daling wordt ook veroorzaakt door de dalende koers van het Britse pond ten opzichte van de euro. Dat scheelde PostNL ten opzichte van vorig jaar 15 miljoen euro. De omzet die PostNL met zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië behaalde, steeg ten opzichte van vorig jaar met 7 miljoen euro tot 506 miljoen euro.

In tegenstelling tot de sterk krimpende Nederlandse postmarkt, neemt het aantal pakketjes dat PostNL bezorgt toe. In vergelijking met het derde kwartaal van 2012 steeg het pakketvolume met 8 procent. De omzet van de afdeling pakketbezorging steeg met 5 procent tot 192 miljoen euro. Door een daling in de pakkettarieven bleef het bedrijfsresultaat echter gelijk (20 miljoen euro).

In juni van dit jaar kreeg PostNL te maken met een wilde staking onder zijn pakketbezorgers. Dat zijn voor het overgrote deel zzp’ers die door PostNL worden ingehuurd. PostNL wilde dat de bezorgers voor hetzelfde tarief meer pakketjes zouden bezorgen. Na een staking van drie dagen kwam het bedrijf daar op terug.