Dekker: kritiek Onderwijsraad niet goed onderbouwd

Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker Foto ANP/ Martijn Beekman

De kritiek van de Onderwijsraad dat “toenemende eenzijdige aandacht” voor taal en rekenen leidt tot “verschraling” van het Nederlandse onderwijs, is feitelijk niet goed onderbouwd. Dat zegt staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) vandaag in een vraaggesprek met NRC Handelsblad.

Dekker:

“Het ministerie van Onderwijs heeft in 2012 onderzoek laten doen waaruit blijkt dat er toen evenveel uren werden besteed aan taal en rekenen als twintig jaar geleden, de helft van de beschikbare onderwijstijd.”

‘Scholen hebben te weinig ruimte om te vernieuwen’

De Onderwijsraad publiceert vandaag het rapport ‘Een smalle kijk op onderwijskwaliteit. De stand van educatief Nederland 2013’. De raad, het belangrijkste adviesorgaan van regering en parlement op het gebied van onderwijs, stelt onder meer dat “scholen te weinig ruimte hebben om te variëren en te vernieuwen”. Hij schrijft verder:

“De samenleving heeft ook behoefte aan creativiteit, probleemoplossend vermogen, samenwerking, culturele en morele sensitiviteit, zorgzaamheid en vakmanschap.”

Volgens Dekker is voor deze zaken plaats in het onderwijs:

“De Onderwijsraad snijdt een belangrijk punt aan. Wel vind ik dat duidelijk moet worden wat op dit gebied kwalitatief goed onderwijs is, en hoe we dat vaststellen. Ik vind niet dat we dat in Den Haag moeten bepalen. Daarover moet op scholen gesproken worden.”