Hoe overleef ik mijn adviseur?

Mijn tussenpersoon stuurde me wéér een onverklaarbare, gepeperde rekening over mijn beleggingsverzekeringen. Toch wil de verzekeraar dat alles via hem loopt. Maar ik heb die man en zijn advies niet nodig. Hoe kom ik ervan af?

Vijftien jaar geleden wemelde ons land van de assurantietussenpersonen. Deze toen ongereguleerde en laag opgeleide beroepgroep verkocht er op los, want elke hypotheek of woekerpolis kon duizenden guldens provisie schuiven. Door wetten, vergunningseisen en het recente provisieverbod zijn al duizenden bemiddelaars afgehaakt. De volhouders vechten in een slinkende markt om omzet, soms met de vindingrijkheid van bedwantsen. Deze bloedzuigende parasietjes verstoppen zich in stopcontacten en kiertjes tot ze je ongestraft kunnen steken als je slaapt. Het vergt doortastende maatregelen om ze kwijt te raken.

Sinds het provisieverbod regent het klachten over adviesrekeningen, want sommige raadgevers gebruiken omzet genererende trucs die klanten onterecht of onnodig op kosten jagen. Mogelijk geldt dit voor jouw beleggingspolissen. Waarschijnlijk dateren ze van vóór 2013, waardoor je er een fikse provisie op hebt betaald. Die vergoeding is bedoeld voor je vragen gedurende de hele looptijd. De AFM en het Verbond van Verzekeraars vinden bovendien dat de tussenpersoon die je een woekerpolis heeft verkocht je kosteloos een hersteladvies moet geven. Spreek duidelijk af dat het om zo’n gratis hersteladvies gaat, en dat je absoluut geen ‘complete inventarisatie van je financiële situatie’ wilt. Dat laatste kan soms duizenden euro’s kosten.

Een andere omzetfoef is om provisieklanten van vóór 2013, toch een service- of onderhoudsabonnement aan te praten voor 10 tot 35 euro per maand – 120 tot 420 euro per jaar! Voor dit bedrag mag je mailen en bellen, en een enkel keertje op gesprek, maar daarvoor had je al provisie betaald. Krijg je dan ook nog een rekening op basis van een uurtarief, dan zit je op driedubbele kosten. Tussenpersonenorganisatie Adfiz helpt dit soort problemen te voorkomen met tips over je rechten plus een mooie modelbrief om een aangeboden serviceabonnement af te slaan. Google op: adfiz+hulp+tips.

Een onterechte adviesrekening vraagt om een schriftelijke klacht. Eerst bij je adviseur. Prachtige voorbeeldklachtenbrieven vind je op consuwijzer.nl, zoals ‘Ontkenning van totstandkoming van overeenkomst’. Krijg je geen gelijk, dan kun je naar het Kifid stappen (kifid.nl). Betreft het een echte misstand, meld die dan bij het Meldpunt Financiële markten van de AFM, telefoon 0800- 5400 540 (gratis). Dat kan anderen mogelijk onnodige en onterechte kosten besparen.