Sanoma: wie maakt me los?

Uitgever Sanoma doet 32 bladen in de verkoop. Maar wie wil de titels overnemen?

Te koop: Nieuwe Revu. Prijs: n.o.t.k.’ Erik Noomen, hoofdredacteur van het mannenblad, plaatste gistermiddag meteen een Marktplaatsadvertentie voor zijn tijdschrift. Maar de etalage van Sanoma is veel uitgebreider. Er liggen mannenbladen in, glossy magazines en special interest-bladen als Delicious en Kijk: 32 titels in totaal. Als ze aan het eind van 2014 niet zijn verkocht, of zijn samengegaan met een van de ‘focusmerken’ van het bedrijf, moeten ze stoppen.

„Er is gezonde interesse uit de markt”, aldus Henk Scheenstra, directeur tijdschriften van Sanoma Nederland. Finse topman Harri-Pekka Kaukonen: „Iedereen praat met iedereen.” Maar hoe serieus zijn die gesprekken? Hoe kansrijk is een overname?

Scheenstra zei gisteren dat Nederlandse en buitenlandse uitgevers alsmede financieringsmaatschappijen belangstelling hebben. Ook drukkerijen zouden geïnteresseerd zijn. Joost de Haas, directeur van Roto Smeets, de grootste Nederlandse drukker, die ook een aantal Sanomatitels drukt, zegt geen belangstelling te hebben. „Als uitgever van publieksbladen zouden we dan concurreren met de andere uitgevers waar we bladen van drukken. Dat willen we niet.” Andere grote magazine-uitgevers Hearst en Audax zijn vooralsnog vooral bezig met hun eigen merken.

Daarbij: interesse is één ding, echt kopen iets heel anders. Concurrenten zeggen graag dat ze interesse hebben in de overname van een of meer titels omdat ze daarmee zicht krijgen op hun financiën.

Een bron in de financiële wereld, die anoniem wil blijven, zegt dat de tijdschriften van Sanoma voor een buitenlandse mediabedrijf een mooie entree op de Nederlandse markt kunnen zijn. „Maar dan niet uitsluitend met de naar verluidt slecht renderende titels die nu te koop staan. Dan wil zo’n koper Margriet en Libelle erbij.”

Overnemende partijen lijken nu vooral terug te schrikken voor de hoge personeelskosten van veel tijdschriften. Die vormen de voornaamste kostenpost van de titels. Niet eerst overnemen en daarna zelf reorganiseren, maar wachten totdat Sanoma dat zelf heeft gedaan. Kopers wachten liever totdat het water Sanoma boven de lippen is gestegen.