Oude ziel of kind van YouTube-generatie?

Amira Willighagen, ‘Holland’s Got Talent’ (RTL 4).

We hebben het op deze plaats nog niet over Amira Willighagen gehad, en dat moet echt even. Eerlijk gezegd was haar optreden zaterdag in Holland’s Got Talent (RTL 4) me in eerste instantie ontgaan, in tegenstelling tot 1,7 miljoen live kijkers en wereldwijd al 3,7 miljoen bezoekers van YouTube.

Ik zou ook maar even gaan kijken, want je ziet en hoort iets dat volgens gangbare opvattingen in het geheel niet mogelijk zou moeten zijn. Het negenjarige meisje uit Nijmegen wordt voor ze begint ondervraagd door jurylid Gordon. Wat voor liedje ze gaat zingen. Nou, een operaliedje. Want toen haar broer Fincent viool ging spelen op Koninginnedag, had ze op YouTube naar een liedje „gezoekt”, en toen vond ze opera heel mooi.

Nooit zangles gehad, zegt ze, maar gewoon precies nagedaan hoe anderen het zingen. En dan vallen de monden open, net als eerder met Paul Potts en Susan Boyle, en in America’s Got Talent in 2010 met Jackie Evancho (10). Die zong ook de aria O Mio Babbino Caro van Puccini, maar had toen al wel een paar jaar les gehad.

Bij Omroep Gelderland vertelde Amira’s moeder Frieda dat ze haar dochter had aangeraden om vooral zelfstandig te studeren, „want daar hebben wij toch geen verstand van.” De zangpedagogen zullen haar techniek wel een gruwel vinden, maar voor een leek lijkt ze de aria intens en loepzuiver te zingen, met feilloos gehaalde hoge noten. „Het is niet alleen je keel, het heeft ook met je buik te maken”, licht de nieuwe diva toe bij de regionale omroep.

Ik heb altijd begrepen dat je zonder scholing niet zo kan zingen. Ik heb even gedacht dat we genept werden, door een stiekeme playback. Lijkt onwaarschijnlijk; vanvond komt ze live zingen bij Humberto Tan in RTL Late Night , ter controle.

Gordon opperde nog dat er een oude ziel in het meisje gekropen moest zijn. Ik denk dat er iets anders aan de hand is. De populairste uitvoering van de aria op YouTube tot nu toe is van Maria Callas. Vermoedelijk heeft Amira dat filmpje eindeloos bekeken, en tot in perfectie geïmiteerd. Er is nu een generatie kinderen die hun deelwoorden minder goed mogen beheersen, maar zich wel de magie van een Callas kunnen eigen maken. En dan wordt de vergelijking tussen de Amerikaanse Evancho en de Nederlandse Willighagen interessant.

Evancho zingt inmiddels voor de Obama’s en maakt hitalbums. Ze is een vroeg ontwikkeld natuurtalent. De jonge Willighagen is nog geheel niet ontwikkeld, maar zo te zien meer naturel en een grotere persoonlijkheid. Ze wil heel graag beroemd worden en lijkt geheel vrij van plankenkoorts haar gave te kunnen delen. Het is de generatie die de wereld gaat veranderen omdat ze meer kan dan enige eerdere generatie. En ze hebben alle boeken, films en ‘operaliedjes’ die ze maar willen direct onder handbereik.

In talentenshows is opera vaak de sector waarin bij uitstek dromen worden gerealiseerd. Het was al in de 19de eeuw een volkscultuur die diva’s en revoluties teweegbracht.