Opnieuw een slecht kwartaal voor Beter Bed

Beter Bed had al gewaarschuwd: het bedrijfsresultaat zou in het derde kwartaal van dit jaar ruim 40 procent lager uitvallen dan in dezelfde periode vorig jaar.

De oorzaak: de onverwacht slechte verkoopresultaten in Duitsland. In een persbericht liet de beddenverkoper weten dat de Duitsers een „lage koopbereidheid” hebben ten aanzien van „onder meer meubels, matrassen en bedden, sieraden en huishoudelijke apparaten”.

Dat was al langer zo, maar aan het eind van het derde kwartaal merkte Beter Bed dat er ineens wel heel weinig klanten in de winkels kwamen. Reden genoeg om een winstwaarschuwing af te geven.

Toen directievoorzitter Ton Anbeek van Beter Bed vanochtend de financiële resultaten bekendmaakte, bleek inderdaad dat het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal is gedaald van 6,3 miljoen naar 3,7 miljoen euro. Een daling van ruim 41 procent. De omzet ging met 13,6 procent omlaag, de nettowinst met 36,6 procent.

Al het hele jaar heeft het kleine beursfonds tegenvallende resultaten gepresenteerd. In het eerste kwartaal realiseerde Beter Bed een 9,2 procent lagere omzet en een 37 procent lagere nettowinst dan in de vergelijkbare periode het jaar ervoor.

De halfjaarcijfers waren nauwelijks beter. De omzet was 8,3 procent lager dan in de eerste zes maanden van 2012 (180 miljoen in 2013 tegenover 196 miljoen). De nettowinst was van 9,1 miljoen in het eerste half jaar van 2012 gedaald naar 5,4 miljoen in 2013.

Na drie slechte kwartalen begint dat aardig op te tellen. Over de eerste negen maanden van dit jaar valt de nettowinst van Beter Bed, 8,2 miljoen euro, bijna 40 procent lager uit dan vorig jaar.

In Nederland en Duitsland, de belangrijkste markten voor Beter Bed, is de omzet in het derde kwartaal flink afgenomen: respectievelijk met 21,1 en 9 procent. Ook in Spanje en België is de omzet gedaald. Alleen in Oostenrijk en Zwitserland groeit de omzet.

In de afgelopen negen maanden is de beddenverkoper het grootste deel van zijn omzet kwijtgeraakt in Spanje. Hier kelderde de omzet van Beter Bed, onder de vlag El Gigante del Colchón, met maar liefst 47,5 procent. Het concern voert op dit moment een grote reorganisatie door in Spanje, waarbij de helft van het aantal winkels verdwijnt.

Eind september had de keten van beddenwinkels 1.183 winkels in zes landen. In Nederland is Beter Bed niet alleen bekend van de gelijknamige winkels, maar ook van BeddenREUS en Slaapgenoten. Andere merken waaronder de keten opereert zijn Matratzen Concord en Schlafberater.com.

De markt voor slaapcomfort staat ernstig onder druk, zegt directievoorzitter Anbeek. Hij beklemtoont dat Beter Bed de terugval in omzet deels heeft kunnen compenseren door kostenbesparingen van 45 miljoen euro.

Hoe Beter Bed vooruitkijkt naar het vierde en laatste kwartaal van 2013? „Gezien de onzekerheden in onze belangrijkste markten doen wij geen uitspraak over het bedrijfsresultaat voor het vierde kwartaal.”

De nieuwste tegenvallende kwartaalcijfers leidden vanochtend niet tot een daling van de beurskoers: de koers steeg met bijna 1,5 procent tot 16,83 euro.