Kijk nog maar even goed, nu zijn ze er nog

Het grootste mediabedrijf van Nederland kondigde gisteren forse bezuinigingen aan 32 tijdschriften worden samengevoegd óf verkocht Anders zullen ze verdwijnen

Redacteuren Media

De grote hakbijl is gevallen in Hoofddorp. Sanoma Media maakte gisteren bekend dat het 32 van de 49 publieksbladen in de verkoop zet of zal samenvoegen. Zeventien ‘kroonjuwelen’ worden gespaard.

De digitale activiteiten, zoals de populaire nieuwsdienst NU.nl, gaan direct vallen onder de raad van bestuur in Helsinki. Deze nieuwe reorganisatie, die volgt op twee eerdere bezuinigingsrondes, zal gevolgen hebben voor maximaal 500 banen van de 1.600 die Sanoma in Nederland heeft. Ook werknemers die voor de 17 blijvende bladen werken, kunnen hun baan verliezen, aldus Henk Scheenstra, directeur tijdschriften. „We gaan richting rompredacties.”

Zoals werd verwacht treft de reorganisatie vooral de mannenbladen en de glossy’s. De vrouwentitels en de woonbladen blijven grotendeels ongedeerd.

De aankondiging is het resultaat van een ‘strategische heroriëntatie’ die Sanoma dit jaar heeft uitgevoerd. Het gaat niet goed met het grootste mediabedrijf van Nederland. De advertentiemarkt krimpt en lezers nemen steeds minder vaak een abonnement op een papieren tijdschrift. Voor Sanoma geldt bovendien dat de dure overname van het teleurstellende tv-bedrijf SBS zwaar drukt op de resultaten.

Het personeel van Sanoma Nederland kreeg het nieuws gisterochtend te horen in Hoofddorp. „Het was een indrukwekkende bijeenkomst”, zegt Nathan Vos, hoofdredacteur van het maandblad Zin (voor 50-plussers). „Er viel eerst een grote stilte maar daarna was er vooral strijdbaarheid.” Vos’ blad moet weg. „We moeten nu keihard doorwerken, juist omdat we in de etalage staan.” Maandag praten de vakbonden met de directie over een nieuw sociaal plan en de mededelingen van gisteren.

Meer nog dan de gedaalde advertentieverkoop, die nog aan de crisis kan worden toegeschreven, is het veranderende mediagebruik van de lezers een bedreiging voor de tijdschriftenmarkt.

Sanoma heeft als uitgever altijd voorop gelopen in de erkenning van dat probleem. Niet voor niets is het uitgever van de grootste digitale nieuwsdienst NU.nl. En het concern kwam al in 2010 met verrijkte tabletversies van bladen Viva en Autoweek, met bewegend beeld en extraatjes.

Maar de kosten waren hoog, er waren weinig lezers en adverteerders wisten niet wat ze ermee moesten. De iPad-versies van de bladen zijn teruggedraaid naar digitale replica’s (in pdf) van het papieren blad. „We waren er te vroeg mee”, zegt uitgever Henk Scheenstra. „Maar we gaan verrijkte apps zeker weer oppakken. Een pdf’je openen op je tablet werkt niet.” Wereldwijd zijn er echter nog geen voorbeelden waarbij veel verdiend wordt met een app, erkent Scheenstra.