Sanoma gaat 500 banen schrappen - 32 bladen verkocht of opgeheven

Kantoor van Sanoma in Hoofddorp. Foto ANP / Lex van Lieshout

Uitgeverij Sanoma gaat maximaal 500 banen schrappen, dat meldt het concern vandaag in een persverklaring. De geruchten over een grootschalige ontslagronde gingen al langere tijd.
Bij de Nederlandse afdeling werken ongeveer zestienhonderd mensen.

De uitgeverij wil van alle titels er zeventien behouden en gaat dus komende tijd bekijken welke ze in de etalage gaat zetten, welke geschrapt worden of eventueel samengevoegd met andere bladen. Titels die niet langer winstgevend zijn en waarvoor ook geen koper wordt vonden, worden opgeheven. De focus ligt in ieder geval op het gebied van vrouwen, ouders, kinderen, decoratie en de autobranche. Mannenbladen als Playboy, Panorama, en Nieuwe Revu worden dus opgeheven, verkocht of samengevoegd.

Op Radio 1 zeiden de hoofdredacteuren van Panorama Frans Lomans en Patrick Goldsteen van Playboy vanmorgen dat ze het al een tijdje zagen aankomen. Niettemin was het op de redacties feest zei Lomans van Panorama:

“We weten dat mensen zich in grote rijen opstellen om de bladen te kopen. Er zijn gegadigden Ik denk dat we ergens terecht gaan komen waar ze ons buitengewoon graag hebben en dat zal een nieuwe glorietijd voor het blad inluiden.”

Deze titels wil Sanoma houden

De zeventien titels die de uitgeverij in ieder geval wil behouden:

  • Libelle, Margriet, Flair, Viva, LINDA, Flow, Story
  • Donald, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista
  • Ouders van Nu, Kèk Mama
  • vtwonen, Ariadne at Home, Eigen Huis & Interieur
  • AutoWeek.

Bekijk hier een overzicht van de bladen die blijven en die afgestoten worden.

Het wil overigens niet zeggen dat redacties van de titels die Sanoma wil houden, ongedeerd zullen blijven. Er zal worden gewerkt met rompredacties en freelancers, weet NRC-mediaredacteur Jan Benjamin te melden, die vanmorgen sprak met de topman van de Nederlandse tak, Henk Scheenstra. De operatie maakt deel uit van een ‘strategische heroriëntatie’, waar het concern ook in eigen land druk mee bezig is.

In totaal wil het bedrijf hiermee 60 tot 100 miljoen euro mee besparen. In de eerste zes maanden van dit jaar leed de onderneming een verlies van 28,8 miljoen euro, waar dat vorig jaar ruim 120 miljoen euro winst was. Ook de omzet daalde in dezelfde periode van bijna 1,2 miljard vorig jaar naar 1,1 miljard euro nu. Het concern verwacht dat de reorganisatie de komende zes maanden tot twaalf maanden in beslag gaat nemen.

Foto ANP / Koen van Weel

Topman Nederlandse tak: niet alle titels passen meer bij ons

Scheenstra, zegt dat Sanoma zijn “toonaangevende positie binnen de tijdschriftenmarkt” verder wil versterken met behulp van “kroonjuwelen” als LINDA, Libelle, Donald Duck en Autoweek. Dat betekent dat andere bladen het veld moeten ruimen:

“De tijdschriften die onder strategische heroriëntatie vallen zijn stuk voor stuk mooie titels. Echter op de lange termijn passen zij niet binnen de aangescherpte strategie.”

‘Titels zonder digitale toekomst worden afgestoten’

NRC-redacteur Jan Benjamin:

“Ze hebben een tijd lang geprobeerd aan elke titel een digitale component te plakken, maar dat is niet altijd gelukt. Alle titels waarin ze digitaal geen toekomst meer zien, stoten ze daarom nu af. Viva heeft bijvoorbeeld de afgelopen jaren de helft van het aantal abonnementen verloren, maar online heeft het blad een groot bereik.”

Het concern gelooft erg in een zogeheten multichannel aanpak en kondigde vandaag ook aan volgend jaar digitale activiteiten in de verschillende landen onder te brengen in een aparte internationale afdeling en zo schaalvoordelen te willen behalen. De uitgever wil ook meer synergie tussen digitaal, print en tv.

Sanoma bezuinigt al jaren op de kosten bij zijn Nederlandse tak, om de dalende oplages en de teruglopende advertentie-inkomsten op te kunnen vangen. Ook de overname van de Nederlandse televisiezender SBS in 2011 voor een miljard euro leidde tot forse verliezen voor het Finse bedrijf. In maart boekte de uitgever, ook eigenaar van nieuwssite NU.nl, bijna vierhonderd miljoen af op de televisiezender.

‘Nog ernstiger dan de geruchten deden vermoeden’

Bladendokter Rob van Vuure in een reactie:

“Het is nog ernstiger dan de geruchten deden vermoeden. Maar het wordt wel zorgvuldig gedaan: de bladen krijgen heel 2014 de tijd om een nieuwe eigenaar te zoeken. Ze hadden ook kunnen zeggen: we stoppen er direct mee. Over de meeste titels ben ik niet verbaasd. Viva daalt op papieren al jaren maar heeft wel digitaal potentieel en dat is wat nu belangrijk gevonden wordt. Van Zin en Vorsten vind ik het wel vreemd. Vorsten heeft nota bene een oplagestijging laten zien.”

Nathan Vos, hoofdredacteur van Zin, het blad voor vijftigplussers dat weg moet:

“Het was een indrukwekkende bijeenkomst. Er viel eerst een grote stilte maar daarna was er vooral strijdbaarheid. We moeten nu keihard doorwerken, juist omdat we in de etalage staan.”

De NOS sprak vanmorgen wat medewerkers van Sanoma:

    • Anouk Eigenraam