Panorama, Playboy en Revu in de verkoop

Mediaconcern Sanoma gaat fors reorganiseren. Het Fins-Nederlandse bedrijf zet 32 van zijn 49 publiekstijdschriften in Nederland te koop. Als die niet binnen een jaar zijn overgenomen, dreigt het einde voor titels als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. De reorganisatie kost maximaal vijfhonderd banen, een derde van het personeel in Nederland.

„We worden kleiner, maar sterker”, aldus de Finse topman Harri-Pekka Kaukonen. Sanoma maakte vanochtend de cijfers van het derde kwartaal bekend. Het bedrijf, tevens de grootste krantenuitgever in Finland, zag zijn kwartaalomzet ruim 5 procent dalen naar 568 miljoen euro. Het verlies was 266 miljoen, veroorzaakt door afschrijvingen in Nederland en Rusland. De activiteiten in Rusland staan volledig te koop, net als die in België.

Sanoma heeft het moeilijk, net als andere uitgevers van publiekstijdschriften. De advertentiemarkt voor week- en maandbladen is sinds 2001 vrijwel gehalveerd naar 222 miljoen euro, aldus bureau Nielsen. Sanoma slaagt er nog onvoldoende in de groei van zijn digitale en mobiele activiteiten zoals nieuwsdienst NU.nl te verzilveren. Dat compenseert de daling in papieren advertenties nog lang niet.

Abonnementen en losse verkoop dalen ook, vooral door concurrentie van internet. Dat treft vooral de mannenbladen. Sanoma wil zich concentreren op titels voor vrouwen, over kinderen, opvoeding, wonen en auto’s. Volgens Henk Scheenstra, directeur tijdschriften van Sanoma, is er „gezonde belangstelling” voor de titels die te koop staan. De bladen die blijven en de sites moeten bovendien de banden aanhalen met de tv-zenders van SBS (SBS 6, Net 5, Veronica).