Opsplitsing mediabedrijf is goed nieuws voor president

De Argentijnse mediareus Clarín moet splitsen. Critici vrezen de greep van de regering op media.

Als een krant die in snippers wordt gescheurd: zo zal een van de grootste mediabedrijven van Latijns-Amerika binnenkort worden opgesplitst in kleine stukjes. Na een jarenlange ruzie met de regering van Argentinië moet het conglomeraat Grupo Clarín een deel van haar kranten, tijdschriften, televisiezenders en radiokanalen afstoten.

Dit volgt op een besluit van het Argentijnse Hooggerechtshof afgelopen dinsdag. Door de uitspraak moet alsnog een omstreden wet worden ingevoerd die de omvang van mediabedrijven beperkt. De wet uit 2009 is algemeen van opzet, maar treft specifiek Clarín, dat zo groot is dat het 7.000 werknemers in dienst heeft.

Voorstanders van de maatregel zijn blij dat de macht van Clarín wordt gebroken. Ze stellen dat het multimediabedrijf zo overheersend is dat de eigenaren het publieke debat naar hun hand kunnen zetten – en dat ook doen. In deze visie is Clarín een gevaar voor de Argentijnse democratie.

Maar critici vrezen juist dat de media door de invoering van de splitsingwet nog sterker in de greep zullen komen van de regering van president Cristina Fernández de Kirchner. De linkse Kirchner voert invloed uit door het toedelen van subsidies aan Argentijnse kranten, bladen en zenders.

Clarín was een van de weinige bedrijven met genoeg financiële kracht om te concurreren tegen de overheidsgezinde media. Maar door de uitspraak van het Hof moeten ze onder meer lucratieve kabelzenders afstoten. Daarmee financierden ze andere, minder winstgevende delen van hun imperium, zoals de kranten.

De vete tussen Clarín en Kirchner gaat jaren terug en nam persoonlijke trekjes aan. Zo brachten Kirchner en haar inmiddels overleden echtgenoot en voorganger, Néstor, het mediabedrijf vaak in verband met de Argentijnse militaire dictatuur (1976-1983).

Een van de spannendste wendingen in de ruzie was de aantijging dat de geadopteerde kinderen van de steenrijke eigenares van Grupo Clarín, Ernestina Herrera de Noble, als baby’s waren gestolen van tegenstanders van de dictatuur. De Kirchners dwongen de zoon en dochter om DNA af te staan. Bewijs werd niet gevonden.

De televisiezenders van Clarín brengen op hun beurt regelmatig nieuws over vermeende corruptie binnen de regering van Cristina Kirchner. De meest recente onthullingen gingen over vice-president Amado Boudou, die het land momenteel leidt omdat Kirchner moet herstellen van een hersenoperatie begin deze maand.

Clarín stelt in een verklaring dat ze het besluit willen aanvechten bij internationale rechtbanken. Maar de kans van slagen lijkt klein. Het Argentijnse Hooggerechtshof heeft Clarín al opgedragen onmiddellijk inzicht te geven in de opbouw van hun imperium zodat het bedrijf zo snel mogelijk kan worden opgeknipt.

De Inter American Press Association, een belangengroep van ruim 1.300 kranten in Noord- en Zuid-Amerika, heeft bezorgd gereageerd op het nieuws. We zijn tegen monopolies, zei voorzitter Claudio Paolillo gisteren, maar op dit moment wordt Clarín overweldigd door „een gigantische propaganda-apparaat” van de staat.