Mansveld verwerpt alternatief HSL-plan van Arriva

Ondanks het Fyra-debacle lijkt de NS de hogesnelheidslijn te mogen houden. Foto ANP / Martijn Beekman

Vervoerder Arriva mag niet gaan rijden op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Brussel. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer.

Arriva, dochterbedrijf van Deutsche Bahn, kwam eerder deze maand met een plan (pdf) om over de hogesnelheidslijn te gaan rijden. In tegenstelling tot de NS heeft Arriva in 2017 al hogesnelheidstreinen beschikbaar: Duitse ICE’s met een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Arriva wil dat een deel van het intercitynet openbaar wordt aanbesteed. In het regeerakkoord is echter afgesproken dat de NS tot 2025 het alleenrecht krijgt op het hoofdrailnet.

In haar brief herhaalt Mansveld dat een nieuwe aanbesteding niet aan de orde is en zij daarom ook niet gaat praten met Arriva en Deutsche Bahn. Mansveld is ook niet bereid om te praten over een nieuwe concessie om gebruik te maken van het spoor.

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of de Nederlandse overheid zich schuldig heeft gemaakt aan het verlenen van verboden staatssteun aan de NS. Het onderzoek gaat over het gunnen van het exploitatiecontract van de hoge snelheidslijn aan de NS. Bij de Commissie in Brussel zijn sinds 2011 meerdere klachten binnengekomen over mogelijke staatssteun.