‘Ik zie licht aan het einde van de tunnel en het is geen trein’

De Finse topman van Sanoma gelooft in digitalisering. Bladen, websites en tv moeten meer samenwerken. „Wij verrichten pionierswerk.”

Geen digitale toekomst? Dan heb je geen plek binnen Sanoma. Dat is in het kort de boodschap die de Finse bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen vanochtend aan zijn personeel in Helsinki en Hoofddorp heeft bekendgemaakt. Tijdschriften die te weinig kans maken om te overleven in een digitaliserende wereld moeten weg. Eerst gaan ze in de verkoop, en als dat niet lukt worden ze opgeheven.

Die multimediale aanpak is het resultaat van de heroriëntatie die Kaukonen en de zijnen de afgelopen maanden hebben uitgevoerd. „Het is de grootste transformatie van het bedrijf ooit”, zegt de bestuursvoorzitter vanochtend telefonisch vanuit Helsinki. „Wij proberen al jaren meer samen te werken tussen print, digitaal en tv, maar het is nu tijd om keuzes te maken. Harde keuzes.”

Waarom denkt u dat een multimediale strategie de juiste is?

„Wij geloven in digitalisering. De content die wij produceren voor het ene medium is ook interessant op andere platformen. Sanoma bereikt bijna elke Fin en Nederlander. Met de juiste stappen kunnen wij ze interessante digitale diensten aanbieden. Meer leren over ze. Dat is interessant voor adverteerders.”

Waarom moet u dan afscheid nemen van tientallen titels?

„Het is onrealistisch dat we al onze titels kunnen transformeren naar multimediale merken. We moeten onze aandacht richten op de meest kansrijke titels. Het gaat niet alleen maar slecht: AutoWeek is met de site en de app Autotrader succesvol. Hetzelfde geldt voor een blad als LINDA.”

Kunt u een voorbeeld geven van een mediabedrijf dat breed succesvol is met deze aanpak?

„Nee. We verrichten hier pionierswerk. Er zijn weinig bedrijven in Europa en de VS die een vergelijkbare positie hebben op hun markten als wij in Finland en Nederland. Wij zijn behoorlijk uniek. Ik kan niet één voorbeeld noemen.”

U schuift SBS in Nederland onder Sanoma. Gaat u nu Libelle-tv of Margriet-tv afdwingen?

„Nee, maar ik wil de discussie over zulke ideeën wel aanwakkeren. We maken tv met vrouwenbladen in België. Dat gaan we ook voor Nederland goed in de gaten houden. SBS onder Sanoma klinkt groter dan het is. We gaan niet agressief dingen samenbrengen.”

Sanoma België en Rusland staan compleet in de etalage. Waarom?

„Wij zijn er sterk in tijdschriften. In België hebben we bovendien een meerderheidsbelang in de tv-zenders van SBS. Maar vooral in België is onze digitale positie zwak. Dat moet veel beter. Overigens hoeft het niet te betekenen dat wij België en Rusland verkopen. We onderzoeken de toekomst. Er is belangstelling voor de bedrijven. En er is ook belangstelling voor Nederlandse titels.”

Van wie? En hoe concreet?

„Dat kan ik nog niet zeggen.”

U kwam drie jaar geleden van consultant McKinsey. Hoe beleeft u dit proces?

„Het is zwaar en uitdagend. Moeilijk. Emotioneel ook. Aan de andere kant is het intellectueel gezien ook een voorrecht om op deze manier vorm te geven aan de toekomst van media. Dat was een van de redenen dat ik deze baan graag wilde hebben.”

U gaat morgen naar Hoofddorp. Wat verwacht u daar aan te treffen? Boze medewerkers?

„Ik verwacht het hele spectrum van menselijke emoties. Ik begrijp goed dat we vandaag groot en schokkend nieuws hebben gemeld. Maar ik ben er ook van overtuigd dat mensen de rationale begrijpen van onze plannen. Er is nu duidelijkheid. Er ligt een solide plan voor de toekomst. Ik zie licht aan het einde van de tunnel en ik ben niet meer bang dat het een trein is.”