Houden we Donald Duck of de Playboy?

redacteur media

Blijft de Libelle, verdwijnt de Playboy? Vandaag wordt het duidelijk. Tijdschriftenuitgever Sanoma (zeventig bladen), maakt deze ochtend bekend hoe het wil reorganiseren.

Het mediaconcern gaat vermoedelijk een groot aantal tijdschriften afstoten. Bronnen spreken van de helft van alle zeventig titels.

Het afstoten van tijdschriften hoeft overigens niet te betekenen dat titels direct verdwijnen. Zij kunnen ook worden verkocht, pas over een paar jaar worden gestaakt of alleen digitaal verder leven.

Sanoma is de grootste uitgever van publiekstijdschriften in Nederland, bekend van titels als Libelle, Margriet en Donald Duck. Bovendien is Sanoma de eigenaar van NU.nl, de grootste digitale nieuwsdienst van Nederland, en grootaandeelhouder van de televisiezenders van SBS.

Het Fins-Nederlandse bedrijf heeft de afgelopen maanden nagedacht hoe het de crisis in met name de papieren media kan opvangen. Het gaat namelijk niet goed met het grootste mediabedrijf van Nederland. De advertentiemarkt krimpt en lezers nemen steeds minder vaak een abonnement op een papieren tijdschrift.

Sanoma is niet de enige uitgever van publiekstijdschriften die het moeilijk heeft. Dat geldt ook voor bedrijven als Weekbladpers Media (Vrij Nederland, Voetbal International, Opzij), Hearst (Quote, Elle) en Audax (HP/De Tijd).

ABN Amro omschrijft het jaar 2013 als „een rampjaar” voor de gehele tijdschriftenmarkt. „De inkomsten uit advertenties, abonnementen en losse verkoop zien een daling tot wel 15 procent”, stelt de bank deze week in een sectorrapport. „De verwachting is dat een groot aantal titels het eind van dit jaar niet gaat halen.”

Voor Sanoma geldt bovendien dat de dure overname van het teleurstellende commerciële televisiebedrijf SBS zwaar drukt op de resultaten. Het concern gaf dit jaar al twee keer een winstwaarschuwing.

De reorganisatie bij Sanoma treft vermoedelijk vooral de mannenbladen en de glossy’s. Sanoma’s mannendivisie met titels als Nieuwe Revu en Panorama heeft het al jaren moeilijk. Mannen zijn altijd al minder trouwe tijdschriftlezers, en hebben tijdschriften ingeruild voor internet. De vrouwensectie doet het al niet veel beter. Bladen als Viva en Flair verloren in de afgelopen vijf jaar meer dan 40 procent van hun betaalde oplage.

Hoe belangrijk zijn de publiekstijdschriften nog in deze digitale tijd? ‘Bladendokter’ Rob van Vuure, dertig jaar verbonden aan Sanoma en haar voorgangers: „Twintig jaar geleden haalden vrouwen hun informatie uit deze bladen. Was je ziek, dan wachtte je tot Margriet uitkwam dat daar een stuk over had geschreven. Nu is informatie over mode en relaties overal verkrijgbaar.” Een lijfblad, dat heeft niemand meer.

    • Jan Benjamin