Dit zijn de tijdschriften die bij Sanoma verdwijnen

Uitgeverij Sanoma maakte vanmorgen bekend de volle aandacht te gaan richten op zeventien titels, 32 titels staan op de nominatie om te worden verkocht, geschrapt dan wel samengevoegd. Daar zitten bekende merken bij als Playboy, Panorama en Nieuwe Revu.

Titels van Sanoma bij het hoofdkantoor in Hoofddorp waar vandaag bekend werd gemaakt dat de uitgeverij 500 banen gaat schrappen. Foto ANP / Koen van Weel

Uitgeverij Sanoma maakte vanmorgen bekend de volle aandacht te gaan richten op zeventien titels, 32 titels worden verkocht, geschrapt dan wel samengevoegd. Een overzicht van de bladen die blijven en die afgestoten worden.

De zeventien titels die de uitgeverij ieder geval wil behouden zijn:

  • Libelle, Margriet, Flair, Viva, LINDA, Flow, Story
  • Donald, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista
  • Ouders van Nu, Kèk Mama
  • vt Wonen, Ariadne at Home, Eigen Huis & Interieur
  • AutoWeek.

Weg met de mannenbladen

De focus van de onderneming gaat liggen op het terrein van vrouwen, ouders, kinderen, decoratie en de autobranche. Dat betekent dat de mannenbladen als Playboy, Panorama, en Nieuwe Revu dus worden afgestoten. Volgens de topman van de Nederlandse tak, Henk Scheenstra, is er belangstelling voor de bladen. Maar NRC-redacteur Jan Benjamin denkt dat het niettemin moeilijk zal worden een koper te vinden:

“De mannenbladen waren al sinds jaar en dag een apart cluster waar geen grote groei in zat. Maar als Sanoma, toch de kampioen bladen maken, er geen succes van kan maken, is het de vraag welke uitgeverij dat dan wel kan. Maar kleinere uitgevers en ondernemers die al tijden graag een blad zouden willen hebben, zien misschien nu wel juist hun kans schoon.”

Onder de bladen waar Sanoma vanaf wil zijn behalve de mannenbladen ook bekende vrouwenbladen als Beau Monde, Grazia en Marie-Claire en het populair wetenschappelijke tijdschrift KIJK. Bekijk hieronder een kort overzichtje met de oplagecijfers:

Panorama
Het mannenblad heeft veel aandacht voor misdaad, seks en sport. Op de cover staat bijna altijd wel een schaars geklede vrouw. Het honderdjarige bestaan begin dit jaar werd gevierd met een heruitgave van het eerste nummer, voor de oorspronkelijke prijs van tien cent. Met een oplage van 403.950 in 1974 halveerde de oplage daarna vrijwel elke tien jaar.

Oplage in 2009: 76.008
Oplage nu: 42.073 (daling 45 procent)
Sinds: 1913, eigendom van Sanoma sinds 2003
Hoofdredacteur: Frans Lomans

Reactie op het nieuws:

“Goed nieuws, we zijn blij dat de kogel door de kerk is.”

Nieuwe Revu
Ontstond uit een fusie van Revue en de Katholieke Illustratie, maar al snel was er weinig christelijks meer aan. Als Nieuwe Revu werd het in de jaren zeventig groot met als motto ‘socialisme, sex en sensatie’. In de jaren tachtig ontwikkelde het zich richting een serieuzer opinieblad. Kende in 1980 nog een oplage van 219.332, maar in de decennia daarna ging het hard naar beneden. Recente stunts als het lanceren van crimineel Willem Holleeder als columnist en de publicatie van foto’s van prinses Amalia hebben die neergang niet kunnen stoppen.

Oplage in 2009: 46.714
Oplage nu: 24.396 (daling van 48 procent)
Sinds: 1986, eigendom van Sanoma sinds 2001
Hoofdredacteur: Erik Noomen

Reactie op het nieuws, Erik Noomen:

“We weten dat mensen zich in grote rijen opstellen om de bladen te kopen. Er zijn gegadigden. Ik denk dat we ergens terecht gaan komen waar ze ons buitengewoon graag hebben en dat zal een nieuwe glorietijd voor het blad inluiden.”

Playboy
Het beroemde blootblad Playboy, waarover mannen vroeger steevast zeiden het vooral te lezen vanwege de ‘goede interviews’ staat bekend om de portretseries van BN’ers, vrouwen, met als klapstuk de ‘playmate van de maand’ als uitklappagina. Bekende Nederlanders die op de cover stonden zijn Tatjana Simic, Katja Schuurman, Patricia Paay, Georgina Verbaan, Bettine Vriesekoop, Brigit Maasland, Daphne Deckers, Viola Holt. In 1987 kende het blad nog een oplage van 166.675, maar vanaf de jaren negentig zette de daling gestaag in.

Oplage in 2009: 48.839
Oplage nu: 26.054 (daling 47 procent)
Sinds: 1983 (Nederlandse versie)
Hoofdredacteur: Patrick Goldsteen

KIJK
Het beroemd populair-wetenschappelijk tijdschrift kreeg in de jaren tachtig een spin-off op tv met Kijk-TV dat gepresenteerd werd door voormalig astronaut Wubbo Ockels. Sinds juni vorig jaar heeft Sanoma ook het light wetenschapsblad Know How, dat in korte tijd 30.000 betalende lezers trok en nu ook in de etalage staat. De twee bladen delen dezelfde hoofdredacteur.

Oplage in 2009: 56.855
Oplage nu: 36.971 (daling 35 procent)
Sinds: 1968
Hoofdredacteur: Vivianne Bendermacher

Reactie op het nieuws:

KIJK is een financieel zeer gezonde titel, met een groot aantal loyale lezers. Deze twee feiten maken KIJK erg aantrekkelijk voor een nieuwe eigenaar. Verschillende partijen hebben hun interesse in de bladen van Sanoma al kenbaar gemaakt. Wij als redactie van KIJK zijn ervan overtuigd dat wij ook buiten Sanoma nog steeds een heel succesvol blad kunnen blijven maken. Wij zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.

Marie Claire
Vrouwenblad Marie Claire, voor het eerst verschenen in 1937 is van oorsprong een Frans tijdschrift. Inmiddels wordt het uitgegeven in 33 landen. Het blad richt zich op hoger opgeleide, jonge en zelfstandige vrouwen, die wat te besteden hebben en die breed geïnteresseerd zijn. Het blad zal de laatste jaren net ongetwijfeld ook last hebben gehad van een succesvol tijdschrift als de LINDA.

Oplage 2009: 63.645
Oplage 2013: 47.968 (daling
Sinds: 1990 (Nederlandse versie)
Hoofdredacteur: vacant

Overige titels

De overige titels die Sanoma af wil stoten in alfabetische volgorde:

- 101 Woonideeën, Delicious, Fiets, FietsActief, Formule1.nl
- Golfers Magazine, GOLFjournaal
- Helden, Hockey.nl, Home and Garden
- Katrien, Kinderen, Knip Mode, Knippie, Know How
- Lekker
- More than Classic, Moto 73, Motor
- Nickelodeon Magazine, Nouveau
- Pro Cycling
- Roots
- Seasons
- Truckstar, Tuinieren
- Vorsten
- Zeilen
- Zin

Met dank aan de mediaredactie.

    • Anouk Eigenraam